6/1/2020

پیام شهر گزارش می دهد؛

راه های قزوین در گیر و دار کمبود اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین حدود یک ماه پیش گفته بود که برای اجرای پروژه های راه در استان 750 میلیارد تومان نیاز است تا بتوان بخش عمده مشکلات و ایمنی راه ها را در این حوزه مرتفع کرد.

اما به گفته علی فرخزاد یک مانع اصلی در تحقق این هدف مشکلات اعتباری است؛ چنانکه او با  اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰ درصد تخصیص برای طرح و پروژه های عمرانی داده شد. افزود: با توجه به شرایط فعلی در نهایت ۴۰ درصد برای طرح های عمرانی با اولویت بندی اختصاص می یابد.

بر این اساس باید دید اولویت‌های پروژه های راه در استان چه در بخش نگهداری راه‌ها و ساخت راه روستایی و چه در بخش توسعه راه های اصلی کدامند و اجرای آنها به چه اعتباری نیاز دارد تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

اعتبار نداریم

معاون عمرانی استاندار اکنون در گفت‌وگو با "پیام شهر" می گوید: اولویت ما در اجرای پروژه های راه، اصلاح نقاط حادثه خیز است که مهمترین آنها سه راهی ضیاءآباد به آبترش، سه راهی شامی شاپ، گردنه آوج رزن و سه راهی رحیم آباد دانسفهان و امثال آن است و هر ساله در این محورها شاهد تصادفات زیادی هستیم.

معاون استاندار افزود: در بخش نگهداری از راه ها علاوه بر طرح های مربوط به اصلاح هندسی، روشنایی معابر، خط کشی و... در برخی راه ها خسارت هایی از سیل باقی مانده که این کار بخشی از پروژه ها را تشکیل می‌دهد و برای مثال در آوج پل ها و راه ها خسارت دیده اند.

فرخزاد بیان می کند: اگر بخواهیم تمام خواسته های به حق مردم در شهرها و روستاها در حوزه راه را اجرا کنیم 750 میلیارد تومان اعتبار می خواهد؛ در حالی که سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان اعتبار در فصل های مختلف داشتیم که همان هم کامل تخصیص نیافت؛ پس اگر تمام سرفصل های استان را برای راه بگذاریم باز هم در چند سال اجرای پروژه های راه امکان ندارد.

او ادامه می دهد: به همین دلیل تصمیم به اجرای پروژه های نیمه تمام به جای پروژه های جدید گرفتیم تا پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت را با اولویت بندی اجرا کنیم.

این مسئول می گوید: علاوه بر راه آوج به رزن که ورودی آوج از همدان است و سالهای گذشته چندین حادثه از جمله به دلیل ترمز بریدن در آن اتفاق افتاده و سه راهی شامی شاپ و آبترش به ضیاءآباد، راه های طارم و الموت غربی و شرقی هم نیاز به بهسازی دارد و از طرفی اجرای پروژه تنکابن به قزوین هم جزو اولویت هاست.

5 پروژه شاخص راهداری در استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین هم در این باره به "پیام شهر" می گوید: اجرای پروژه های راه در این اداره کل شامل دو دسته؛ راهداری و نگهداری از شبکه های راه موجود و همچنین ساخت و توسعه راه هاست.

جواد حق لطفی اضافه می کند: اجرای نیوجرسی و بلوک مفصلی آزادراه قزوین- زنجان، اجرای روشنایی این آزادراه، لکه‌گیری آزادراه قزوین- رشت، لکه گیری آزاد راه قزوین- زنجان و عملیات آسفالت حفاظتی آزادراه قزوین-کرج مهمترین پروژه ها در زمینه نگهداری از راه های استان است که در کنار آنها پروژه های اضطراری سالانه هم اجرا می شود.

او بیان می کند: برای مثال سال گذشته 27 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل و شرایط جوی فروردین ماه به ابنیه و راه های استان وارد شد که بازسازی و بهسازی آنها جزو پروژه‌های اضطراری سال گذشته بود و امسال نیز رقم خسارت ناشی از سیل فروردین ماه 12 میلیارد تومان و بیشتر در شهرستان های آوج، تاکستان، بویین زهرا و بخش‌های الموت و طارم بود که برای جبران آن مکاتباتی به منظور تامین اعتبار از محل اعتبارات بحران انجام داده ایم.

هزینه‌کرد سالانه 5درصد حد استاندارد برای نگهداری راه‌ها

این مسئول خاطرنشان می کند: طبق استاندارد بین المللی سالانه چهار تا 6 درصد ارزش راه ها باید صرف نگهداری از آن شود و بر این اساس برای نگهداری راه های استان سالانه یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ اما به دلیل کمبود اعتبارات سالانه 50 میلیارد تومان در این زمینه هزینه می شود.

حق لطفی با بیان اینکه پرتردد بودن راه های استان به دلیل قرار داشتن آن در مسیر عبوری 13 استان، ضرورت نگهداری بیشتر از آنها را دوچندان می کند، ادامه می دهد: هم اکنون تقریبا 100 پروژه فعال در حوزه راهداری و نگهداری از راه های استان در حال اجراست.

مدیرکل راهداری قزوین با بیان اینکه مسئولیت راه‌های روستایی نیز از مهرماه سال گذشته به این اداره کل واگذار شد، تصریح می کند: در این حوزه نیز 700 کیلومتر جاده منتهی به روستاهای بالای 20 خانوار در استان داریم که راه خاکی دارند و زیرسازی و آسفالت آنها 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته حق لطفی؛ همچنین 2هزار و500 کیلومتر راه روستایی آسفالته موجود داریم که 30 درصد آنها نیازمند احیا و بازسازی ست و این کار هم نیاز به 250 میلیارد تومان اعتبار دارد که بر این اساس ساخت و نگهداری راه‌های روستایی استان هم در حال حاضر 700 میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

او اضافه می کند: سال گذشته 25 میلیارد تومان قرارداد در این زمینه مبادله کردیم که از خردادماه اجرای آن آغاز می شود.

این مسئول همچنین به مشکلات ناشی از تردد ماشین های سنگین از معادن در راه های روستایی اشاره و تاکید می کند که این موضوع سبب کاهش عمر راه های روستایی می شود؛ چرا که ظرفیت باربری راه ها تعریف دارد و باید برای آن تناژ مجاز تعریف شود.

حق لطفی خاطرنشان می کند: 40 مورد از راه های روستایی استان با این مسئله درگیر هستند؛ اما موضوع در حال پیگیری است تا معادن مکلف شوند یا به میزان مجاز بار بزنند یا در هزینه های نگهداری راه ها سهیم شوند.

تخصیص کمتر از 37 میلیارد اعتبار برای راه‌های اصلی

معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی قزوین از تخصیص 3 میلیارد و 800 میلیون تومان از 13 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار استانی و همچنین 33 میلیارد از 51 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار استانی برای راه‌های اصلی استان در سال 98 خبر می دهد که نشانگر تخصیص کمتر از 60 درصدی اعتبارات ابلاغی در حوزه ساخت راه‌های اصلی استان است.

مجتبی دایی دایی در گفت‌وگو با "پیام شهر" با بیان اینکه این اداره کل وظیفه احداث راه های اصلی را بر عهده دارد، می گوید: تکمیل 5 کیلومتر باقیمانده از راه قزوین کلاچای که 5/4 کیلومتر از آن پیش‌تر احداث شده از پروژه های مهم سال 99 است و باند دوم جاده دانسفهان- رحیم آباد که به طول 13 کیلومتر در دست احداث قرار دارد از دیگر پروژه‌های مهم این حوزه به شمار می رود.

او، اجرای تقاطع ضیاءآباد به آزادراه قزوین- زنجان را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار حوزه متبوع خود عنوان و اضافه می کند: تعریض محور آوج- رزن که 5/1 کیلومتر از آن در دست اجراست و 8 کیلومتر از آن نیز باقی می ماند به 70 تا 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، پروژه دیگری است که می توان از آن به عنوان یک پروژه مهم راه‌سازی در سال جاری نام برد.

این مسئول با بیان اینکه تکمیل دوربرگردان تقاطع فارسجین به طول 2/2 کیلومتر به عنوان یک پروژه مهم دیگر در دستور کار امسال است، تصریح می کند: همچنین تعریض محور شامی شاپ به اک به طول 4 کیلومتر در برنامه امسال قرار دارد.

دایی دایی همچنین از برنامه ریزی برای روکش راه محمدیه به آبیک در سال جاری یاد می کند و می گوید: اجرای سازه تقاطع آبترش تا به حال اعتباری نداشته است؛ اما در صورت تامین اعتبار در دستور کار قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه زیرگذر حصارخروان و اجرای 2 کیلومتر باقیمانده از روکش آسفالت محور ورسج واقع در محور تاکستان هم در دستور کار امسال است.

او با بیان اینکه بیشتر این پروژه ها ابلاغ ملی دارند و اعتبارات آن از وزارتخانه ابلاغ می‌شود، تاکید می کند: در صورت اجرای طرح های یاد شده علاوه بر تسهیل دسترسی مردم و کاهش بار ترافیکی؛ مصرف سوخت کاهش می یابد و رونق را نیز به دنبال دارد.

***

بر اساس این گزارش؛ حال که کشور با مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای مواجه است و از سوی دیگر نمی توان پیشگیری از حوادث و حفظ جان مردم در راه ها را به تعویق انداخت، باید با اعمال مدیریت و تلاش در نگهداری راه های موجود در راستای تسهیل دسترسی مردم، کاهش مصرف سوخت و افزایش رونق اقتصادی گام برداشت.

related images