دوشنبه ۱۳۹۹/۰۳/۱۲

پیام شهر بررسی کرد؛

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای دیجیتال

کرونا همان طور که بر حوزه های مختلف تاثیر گذاشت بر کسب و کارها دیجیتال هم تاثیر گذاشت؛ هم خوب و هم بد. این بیماری باعث شد کار تعدادی از آنها رونق بگیرد و تعدادی هم ضرر کنند. در این مصاحبه تاثیر کرونا بر کسب و کارهای دیجیتال بررسی شده است.

سعید پورایمانی مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار دیجیتال تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در جهان موجب تعطیلی کسب و کارهای زیادی شد، اما می توان از ویروس کرونا به عنوان یک فرصت در جهت رونق هر چه بیشتر کسب و‌کارهای مجازی یاد کرد.

وی افزود: کسب و کارهای دیجیتال را میتوان در دو بخش بررسی کرد،  بخش اول کسب و کارهای دیجیتالی در حوزه فروشگاه های اینترنتی است و بخش دیگر کسب و کارهایی است که در بستر فضای مجازی  خدمات ارائه میدهند.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین اظهار کرد: در این ایام کسب و کارهای اینترنتی که در حوزه فروش آنلاین بلیطهای سفر‌های داخلی و خارجی فعال بودند به دلیل لغو پروازها و عدم تردد بین شهری آسیب جدی دیدند و کسب و کارهایی که در زمینه فروش آنلاین غذا  و پوشاک فعالیت میکردند با کاهش شدید فروش مواجه شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل سوپرمارکت‌های آنلاین و سایت‌های فروش آنلاین کالا افزایش فروش داشتند و عده ای نیز با ارائه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده توانستند برای خودشان بازار کار ایجاد کنند و مورد استقبال قرار گرفتند.

پورایمانی تاکید کرد: بسیاری از ادارات و شرکت ها نیز فعالیت خود را به صورت دورکاری و بر بستر فضای مجازی انجام دادند، در واقع با شیوع ویروس کرونا

ضرورت توجه به مشاغل اینترنت و فضای مجازی دوچندان شد.

وی افزود: با توجه به محدودیتهایی که کرونا ایجاد کرد اغلب مردم به خرید اینترنتی تمایل پیدا کردند و استارت آپ‌های ویژه ای در حوزه کسب و کار اینترنتی رونق پیدا کرد، مشاغل اینترنتی نیز تلاش کردند با ارائه خدمات مطلوب، اعتماد مردم را جلب کنند.

 

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین اظهار کرد: باید توجه کنیم که کسب و کارهای اینترنتی برای مردم رفاه بیشتری را در پی دارد و از طرفی در زمان، هزینه صرفه جویی می‌کند، تردد درون شهری کاهش پیدا می‌کند و از سویی باعث توسعه اقتصاد دیجیتال میشود‌.

 

وی بیان کرد:در این روزها شهروندان به نقش مهم کسبوکارهای دیجیتالی پی بردند، افزایش گرایش کسب وکارها و شهروندان به فضای مجازی در ایام کرونا، اهمیت آموزش مهارتهای دیجتالی و ارتقای سواد و آگاهی در این حوزه را بیش از گذشته نشان داد و  تلنگری برای مسوولان بود تا نگاه ویژه ای به توسعه اقتصاد دیجیتالی داشته باشند.

پورایمانی خاطرنشان کرد: استقبال از کسب و کارهای دیجیتال نشان داد که باید قوانین و مقررات فوق العاده‌ای همچون افزایش پهنای باند و کاهش هزینه‌های خدمات اینترنتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد‌.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این خدمات در سراسر دنیا شناخته شده است، علی رغم وجود ظرفیت خوبی در حوزه دیجیتال ما سهم کمی از تجارت الکترونیک داریم، مسئولین باید نسبت به مشاغل اینترنتی اعتمادسازی کنند و با حمایت‌های لازم زمینه فعالیت را فراهم کنند.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین یادآور شد: نگاه به توسعه کسب و کار در فضای مجازی باید پایدار باشد  چرا که کسب و کارهای اینترنتی می تواند بعنوان یکی از شریان های درآمدزای اقتصاد در این روزها به حساب آید.

وی تصریح کرد:  تسهیل شرایط، فرهنگسازی، بهبود زیرساخت ها، حمایت های لازم از کارآفرینان در این فضا و برطرف کردن موانع آن می تواند چشم انداز روشنی را برای رونق اقتصاد کرونایی کشور به ارمغان بیاورد.

پورایمانی عنوان کرد: در شرایط کنونی که کرونا در جهان گسترش یافته است، دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد چرا که کرونا کسب و کار فیزیکی را به سوی کسب و کار اینترنتی سوق داده است.

وی خاطرنشان کرد:  انقلابی که در جهان کنونی رخ داده در بسیاری از بازارها تاثیر گذار بوده و حضور فیزیکی مشتری در بازار را حذف کرده است، از اینرو پس از کرونا با جهان جدیدی روبرو خواهیم بود.

تصاویر مرتبط