سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۶/۱۲

هفته فرهنگی، قزوین را شناساند؟

داستان یک شهر

ماندگارهای شهر چندسالی است که نهم شهریورماه، همزمان با سالروز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت صفویان، در هفته ای با نام "هفته فرهنگی قزوین" شهرداری،جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی را برگزار می‌کند. در این برنامه‌ها سعی بر معرفی ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی و نخبگان و فرهیختگان این شهر است. امسال هم از سوم تا نهم شهریور ماه هفته فرهنگی قزوین نامگذاری شده‌بود و شهرداری قزوین با برگزاری برنامه‌های این هفته سعی کرد تا علاوه بر تزریق شور و نشاط اجتماعی به شهر و شهروندان، ردپایی از رونق صنعت گردشگری را هم برجای بگذارد و در این بین، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بازدید از بناهای تاریخی استان را در هفته فرهنگی قزوین رایگان اعلام کرد تا «این هفته فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان باشد و تخفیف‌هایی هم برای تورهای گردشگری در هفته فرهنگی قزوین اختصاص داد.

ایجاد نشاط اجتماعی در برنامه‌ها

محمد درافشانی، سرپرست شهرداری قزوین و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در تشریح برنامه های این هفته می‌گوید: امسال اجرای ۱۱۰ برنامه متنوع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در هفته فرهنگی قزوین برنامه‌ریزی شده‌بود.

او اضافه می‌کند:  مجموعه مدیریت شهری با شعار «قزوین شاداب – نزدیکترین مقصد» تلاش کرد تا برنامه‌های فاخر فرهنگی را در هفته فرهنگی قزوین برگزار کند که از آن جمله می‌توان به برگزاری همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی، دومین جشنواره ملی طنز عبید زاکانی، جشن شبانگاهی قزوین دروازه بهشت و هشتمین یادواره تجلیل از شهدای کارمند اشاره کرد.

او تصریح می‌کند:  دوم شهریور به نام «قزوین، شهر نشاط، سلامت و پویایی»، سوم شهریور «قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران و شهر شاهدان»، چهارم شهریور «قزوین، شهر مفاخر و فرهیختگان»، پنجم شهریور «قزوین،   شهر آئین و سنن»، ششم شهریور «قزوین،  شهر فرهنگ و هویت»، هفتم شهریور «قزوین، شهر هنر و هنرپروران»، هشتم شهریور «قزوین، شهر تجلی روابط اجتماعی» و نهم شهریور «قزوین، شهر دیانت و دارالمؤمنین» نامگذاری شده‌بود.

به گفته سرپرست شهرداری قزوین، امسال در برنامه های هفته فرهنگی قزوین به موضوع ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی قزوین به گردشگران به عنوان مقصدی نزدیک و در دسترس توجه ویژه شده‌بود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، معرفی ابعاد مختلف فرهنگی و هنری قزوین به شهروندان و گردشگران به عنوان مقصدی در دسترس و نزدیک، معرفی شهر قزوین در حوزه فرهنگی، هنری و مذهبی، حساس سازی مدیران و شهروندان نسبت به سرمایه‌های شهری و تلاش در جهت افزایش حس تعلق خاطر شهروندان به شهر و مشارکت با مدیریت شهری را در سطح شهر قزوین بالاخص در نواحی منفصل و مناطق کمتر برخوردار از مهمترین اهداف اجرای برنامه‌های مختلف در هفته فرهنگی قزوین عنوان می‌کند.

این مسئول، برگزاری همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی حجت الاسلام ابراهیمی، دومین جشنواره ملی طنز عبید زاکانی، هشتمین یادواره تجلیل از شهدای کارمند، تاریخ شفاهی گویش‌ها و لهجه‌های فرهنگ قزوین قدیم، برگزاری مسابقات فوتبال محلات با حضور ۱۰۰ تیم را از جمله برنامه های شاخص هفته فرهنگی قزوین عنوان می‌کند.

درافشانی، به اجرای برنامه شب‌های فیروزه‌ای در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه اشاره و بیان می‌کند: معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کهن شهر قزوین این برنامه  از دوم تا هفتم شهریور ماه به طور زنده از آنتن شبکه پنج رسانه ملی و سیمای مرکز قزوین پخش شد.

سرپرست شهرداری قزوین از برگزاری شب نشست موسیقی و هنر، تئاتر خیابانی عصرگاهی، جشنواره کافوهای زیبای شهر من، استارت آپ گردشگری، نمایشگاه صنایع دستی، بازدید از خانه سالمندان و عیادت از بیماران، اجرای دو کنسرت بزرگ موسیقی، اجرای نقاشی خیابانی، همایش بزرگ ورزش صبحگاهی و نمایشگاه نگارگری به عنوان ز دیگر برنامه های هفته فرهنگی قزوین نام می‌برد.

او، با اشاره به اجرای ۱۰ جنگ محله شاداب با عنوان محله مینودری در نواحی منفصل شهری، خاطرنشان می‌کند: برگزاری کارگاه آموزشی در باغ نشاط، شب شعر در مراکز آموزشی، تورگشت و قزوین گردی، برگزاری کارگاه قصه گویی، اجرای نمایش عروسکی، مسابقه خوشنویسی، مسابقه نقاشی با موضوع روز قزوین از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سطح محلات و مراکز آموزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در هفته فرهنگی قزوین بود.

تولید مستند همسفر ویژه برنامه عملکرد شهرداری قزوین در زمینه گردشگری و پخش آن از شبکه‌های مستند و جام جم از دیگر اقداماتی بود که درافشانی از آن نام می برد و معتقد است؛ این اقدام در معرفی ظرفیت های تاریخی، طبیعی و فرهنگی شهر قزوین به هموطنان نقش مهمی دارد.

هفته فرهنگی قزوین؛ هویت ساز

کریم تفضلی، مدرس دانشگاه، در خصوص اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین در گفت وگو با "پیام شهر"،با بیان این مطلب که اجرای برنامه های روز قزوین به طور کلی اقدام خوبی است، می‌افزاید: اجرای این‌گونه برنامه‌های فرهنگی هویت ساز است و تأثیر آن‌ها تا مدت‌ها بر روی جامعه ماندگار خواهد بود و به تقویت فرهنگ آن جامعه کمک می‌کند.

او می افزاید: در شهرهایی که بر اثر توسعه روستاها شکل گرفته‌اند، سنت‌ها رنگ باخته‌اند که می‌توان با شناسایی ریشه‌های فرهنگی و برنامه ریزی عمیق و اصولی به تقویت هویت بومی آن کمک کرد.

تفضلی در مورد قزوین می‌گوید: با توجه به بحث مهاجرت و وجود قومیت‌های مختلف در این شهر، در اجرای برنامه های فرهنگی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که تعصبات قومی پررنگ نباشد؛ بلکه باید ضمن احیای سنت ها و آیین‌های کهن و تاریخی، به دنبال ایجاد هویت جدید بود تا ضمن ایجاد یکدستی فرهنگی، تمامی گروه ها و اقوام ساکن در قزوین به این شهر حس تعلق خاطر داشته باشند.

این مدرس دانشگاه معتقد است؛ باید به مرور زمان و با بررسی‌های کارشناسانه، علاوه بر برطرف کردن ایرادات و نقاط منفی، به تقویت نقاط مثبت کمک کنیم. همچنین می‌توان با تهیه بانک اطلاعاتی از نخبگان قزوینی، در این هفته خدمات و آثار آن ها را به عموم مردم معرفی کرد.

به گفته تفضلی، هفته فرهنگی قزوین در ایجاد نشاط اجتماعی مؤثر است؛ زیرا برپایی برنامه‌های جمعی حس مثبتی در فرد ایجاد می‌کند و محیط را برای زیستن افراد مناسب می‌سازد.

او یادآور می‌شود: در شهرهای جدید و مدرن دولت‌ها و مدیران شهری باید با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی، انجام اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند که به پر کردن اوقات فراغت شهروندان و ایجاد نشاط اجتماعی به بهترین شکل ممکن کمک کند؛ از همین رو هفته فرهنگی قزوین فرصتی مناسب برای دستیابی به این هدف است.

این پژوهشگر اجتماعی، با بیان این مطلب که شهر مدرن در پرتو فعالیت‌های فرهنگی آن معنا می‌یابد، بر این عقیده است که نباید در این حوزه به گونه ای عمل شود که صرفا انجام تکلیف مد نظر باشد؛ بلکه معرفی برنامه‌های کلان فرهنگی و دورنمای آن و استفاده از نظرات افراد زبده و دانشگاهی برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌های فرهنگی مانند هفته قزوین اقدام مناسبی به نظر می‌رسد.

تفضلی می افزاید: معرفی تاریخ قزوین، شاهنامه خوانی، اجرای بازی‌های بومی و محلی و آیین‌های سنتی قزوین، برگزاری پنل‌هایی با موضوع تاریخ، جغرافیا، و ظرفیت‌های موجود در قزوین از موضوعاتی است که می‌توان در هفته فرهنگی قزوین به آن‌ها توجه داشت.

به نظر می‌رسد، نامگذاری هفته‌ای به نام قزوین و اجرای برنامه‌های مختلف در این هفته توانسته تا حد زیادی به ایجاد نشاط و پویایی اجتماعی کمک کند؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که موفقیت در هر کاری در گرو نیازسنجی، ارزیابی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های قبلی، توجه به کیفیت به جای کمیت و داشتن برنامه ریزی عمیق و اثر گذار در کنار استفاده از ایده‌های افراد صاحب نظر است که امید است با لحاظ چنین مؤلفه‌هایی برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین هرسال پربارتر از سال‌های قبل برگزار شود و شهروندان نیز بیشتر از گذشته نسبت به شهر و آداب و سنن خود احساس تعلق خاطر پیدا کنند.

تصاویر مرتبط