پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۹

در مراسمی با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و مدیران استانی و شهری؛

شصت و سومین شهردار قزوین معرفی شد

پاییز امسال پس از برگزاری چندین جلسه در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین و ارائه برنامه‌های کاندیداهای تصدی پست شهرداری قزوین، با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر، سیاوش طاهرخانی به عنوان شهردار قزوین انتخاب شد و با طی مراحل اداری و قانونی بیست و چهارم آذر ماه امسال امضای حکم سیاوش طاهرخانی از سوی وزیر کشور اعلام و مراسم معارفه شصت و سومین شهردار قزوین و تکریم درافشانی، سرپرست شهرداری قزوین، بیست و هشتم آذرماه امسال در مراسمی با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، جمالی پور استاندار، محمدي نماينده مردم قزوین، البرز و آبيك در مجلس شورای اسلامي، داودي رییس و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و مديران استاني و شهري برگزار شد.

ضرورت ایجاد ساز و کارهای شفاف در شهرداری‌ها

به گزارش پیام شهر؛ در این مراسم، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری و دهیاری های کشور، رکن اول موفقیت در مسیر توسعه شهری را وجود همدلی، انگیزه، همکاری خوب و ایجاد انسجام در شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها دانست و افزود: وزارت کشور نیز در مسیر توسعه شهرها و روستاهای استان قزوین حمایت های لازم را برای جلب رضایت مردم خواهد داشت.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: شهردار زمانی می تواند صادق و تاثیرگذار باشد و حس تعلق و همدلي را در میان شهروندان ايجاد كند که بتواند مناسبات خود را در سه افق مناسبات با همكاران خود در شهرداری و شورای اسلامی شهر، مردم و با حاكميت تنظیم کند.

او، شهرداری‌ها را خاکریز مطالبات اول مردم دانست و افزود: در تنظیم مناسبات با همکاران، شایسته سالاری و چابک سازی در راستای تسهیل در امور مردم و کاهش هزینه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمالی نژاد با منحصر به فرد خواندن ویژگی‌های شهر قزوین، خواستارحاکم شدن نگاه نو، خلاقانه و نوآورانه در این شهر شد.

جمالی نژاد تاکید کرد: شهرداری‌ها باید به دنبال چابک سازی باشند و با استفاده از افراد توانمند، متخصص و متعهد در مسیر تحقق این مهم گام بردارند.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، همچنین بر ضرورت ایجاد ساز و کارهای شفاف در شهرداری‌ها تاکید وعنوان کرد: اگر خواهان کاهش تخلفات در شهرداری‌ها هستیم، باید فرایندها کوتاه و شفافیت شود؛ زیرا تشریفات زائد بدنه شهرداری‌ها را سست کرده است.

او، نقش مدیران شهری را در افزایش اعتماد مردم به حاكميت مهم دانست و گفت: مدیران شهری نقش مهمی در افزایش اعتماد مردم به مسئولین دارند و امیدوارم با ادامه نهضت پاسخگویی شهرداری و شورا شاهد رونق و پیشرفت در قزوین باشیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: در برنامه سوم  و چهارم موضوع مدیریت واحد شهری دیده شده بود؛ اما با گذشت یک دهه هنوز این مهم محقق نشده است؛ زیرا آسیب شناسی موضوع نشان داد که بدنه شهرداری‌ها برای این موضوع آمادگی ندارد. همچنین دستگاه‌های اجرایی نیز در این راستا از خود مقاومت نشان می دهند؛ از همین رو مدیریت هماهنگ شهری تعریف شد تا الفبای همکاری و همدلی مطرح شود و در فاز بعدی مدیریت واحد شهری به مرحله اجرا برسد.

کسب درآمدهای پایدار با استفاده از ظرفیت های استانی

هدایت اله جمالی پور، استاندار قزوین هم در این مراسم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید شهرداران به فکر ایجاد منابع درآمدی پایدار باشند و باید در این راستا بتوانیم با مشارکت دادن مردم در اداره امور جامعه و دخیل کردن آنها در امور اقتصادی، شرایط سخت اقتصادی را پشت سربگذاریم.

جمالی پور با بیان این مطلب که استان قزوین ظرفیت های بی نظیری دارد که شهرداران باید از آنها در راستای کسب درآمدهای پایدار بهره مند شون، از شهردار جدید قزوین خواست تا ظرفیت‌های این شهر را شناسایی کرده و از آنها در راستای کسب درآمد های پایدار و رفع مشکلات موجود استفاده کند.

توجه به بافت فرسوده شهر، حفاظت از باغستان سنتی قزوین و بررسی دقیق طرح جامع و تفصیلی شهر قزوین از دیکر مباحث مورد تاکید جمالی پور در این مراسم بود.

استاندار قزوین، ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد درافشانی، سرپرست شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: شهردار جدید قزوین باید با مدیریت جهادی و با توجه به شرایط استان و با تکیه بر مدیریت، برنامه ریزی و بهره‌گیری از خرد جمعی انسجام بیشتری در شهرداری ایجاد کند.

جمالی پور با بیان این مطلب که شهردار قزوین باید منابع را براساس اولویت‌ها و به نحو مطلوب استفاده كند، تصریح کرد: رفتار سیاسی در مدیریت جایگاهی ندارد و باید خدمت به مردم و بسیح امکانات را برای پیشبرد امور آنان سرلوحه کارها قرار دهیم.

بازنگری در قانون فعلی شهرداری‌ها

حکمت اله داودی، رییس پارلمان محلی قزوین هم به عنوان دیگر سخنران مراسم معارفه شهردار جدید قزوین، خواستار بازنگری در قانون شهرداری ها شد و گفت: این قانون با توجه به توسعه شهرها و ابعاد مختلف خدمت‌رسانی و نیازهای شهروندان و در شرایطی که جمعیت شهرنشینی و روستانشینی معکوس شده است، کارایی لازم را ندارد.

داودی به چالشهای پیش روی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: فقذان زیرساختهای مناسب شهری به دلیل نبود مدیریت یکپارچه و وجود فضاهای ناکارآمد و فرسوده، عدم تامین منابع مالی برای بازآفرینی شهری و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی ازجمله چالشهایی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند.

او، با تاکید بر این که یکی از اقدامات مهم در شهرها توسعه حمل و نقل عمومی است، افزود: امروزه تمام کلانشهرها با مشکل کمبود وسایل نقلیه عمومی مواجه هستند و دولت با توجه به محدودیت‌های مالی در یک سال گذشته، قادر به تامین اتوبوس برای شهرها نبوده است.

رییس پارلمان محلی قزوین ادامه داد: سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین از پویاترین سازمان های حمل و نقل عمومی در کشور است و در دو سال گذشته با تزریق ۳۰ میلیارد تومان از منابع شهری بیش از ۸۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه کرده است و امروز به عنوان قطب بازسازی اتوبوس‌ها در کشور محسوب می‌شود،

داودی در ادامه سحنانش با اشاره به تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهری گفت: تصمیمات در حوزه شهری باید به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد که این خود باعث طولانی شدن طرح‌ها و نارضایتی شهروندان می‌شود.

رییس پارلمان محلی قزوین اظهار امیدواری کرد: در فرصت باقیمانده برای شورای پنجم طرح‌های نیمه کاره شهری مانند کمربندی شهر قزوین، جاده سلامت باراجین، دهکده طبیعت و سافاری پارک، بوستان بانوان منطقه یک شهرداری و ... تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

او در پایان سخنانش ضمن تبريك به طاهرخاني شهردار جديد قزوين، خاطرنشان کرد: عملکرد قابل قبول درافشاني، سرپرست شهرداری قزوین طی این دوره نشان داد که شورای شهر انتخاب خوبی برای سرپرستی شهرداری داشته است.

 ضرورت تعریف منابع درآمدی پایدار در بودجه شهرداری‌ها

اما سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین هم طی سخنانی در این مراسم، با تأکید بر ضرورت شفاف سازی امور، مدیریت سیستمی و کوتاه شدن فرایندهای کاری در شهرداری، گفت: در یک ماه گذشته، حوزه های مختلف كاري در شهرداری رصد شده  و با هماهنگي و همكاري سرپرست و همكاران شهرداري در راستاي تدوين بودجه شهرداری گام برداشته ايم .

او، با تأکید بر ضرورت تعریف منابع درآمدی پایدار در بودجه شهرداری‌ها، خواستار پیگیری و تصویب  لایحه بودجه پایدار شهری در مجلس شورای اسلامی شد.

طاهرخانی با تبیین اهمیت قوانین و مقررات فرادستی و برنامه ۵ ساله شهرداری، افزود: توجه به اصول تعادل بودجه، اصل جامعیت، وحدت رویه و انعطاف پدیری در بودجه نویسی اهمیت فراوانی دارد.

این مسئول ارشد شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به الزامات موجود در قوانین فرادستی، فرآیندها در راستای اقتصاد مقاومتی شناسایی شده است و برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها، شهر هوشمند یا اینترنت اشیا را پیشنهاد داده ایم.

شهردار قزوین گفت: باید برای ۵۲۲ هکتار بافت فرسوده و ۵۰۲ هکتار بافت ناکارآمد که منطبق بر هم هستند، برنامه ریزی دقیق و فرآیندسازی شود تا برای بهسازی آن‌ها راهکارهای عملیاتی پیشنهاد و اجرایی شود.

طاهرخانی اظهار امیدواری کرد: بتوان با اتکا به خرد جمعی، اندیشه محوری، عقلایی عمل کردن و مردم محور بودن، امور را با دید کارشناسانه پیش برده و اقدامات موثری انجام داد.

شهردار قزوین یادآور شد: درصددیم با گام های هوشمندانه و درست، اعتماد مردم را جلب کنیم تا آنان با طیب خاطر شهرداری را در امر خدمت رسانی یاری کنند.

 

ارتقای سلامت اداری با استفاده از فناوری های نوین

محمد درافشانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین هم که تا پیش از این سرپرستی شهرداری قزوین را برعهده داشت، در این مراسم، با بیان این مطلب که در مدت زمان سرپرستی در شهرداری قزوین اجرای طرح شهرداری الکترونیک و ارتقای سلامت اداری مورد توجه مجموعه مدیریت شهری قرارگرفته است. گفت: برنامه پنج ساله شهرداری ما را مصصم تر کرد تا شهر قزوین را در افق ۱۴۰۰ به شهری با نشاط، انسان‌محور با مدیریتی علمی و پاسخگو و شهروندانی مسئولیت پذیر تبدیل کنیم.

او ادامه داد: پرهیز از هزینه های غیرضروری و مدیریت هزینه ها و توسعه متوازن خدمات شهری در تمامی مناطق شهر، ارتقای سلامت اداری با استفاده از فناوری های نوین و اجرای طرح شهرداری الکترونیک به منظور شفافیت اقدامات و تاکید بر رعایت حقوق شهروندی و تمرکز بر ارتقای فرهنگ شهروندان از دیگر محورهای مورد توجه مجموعه مدیریت شهری در این مدت بود.

 

درافشانی با اشاره به اینکه در این مدت تلاش شد تا رضایت شهروندان حاصل شود خاطرنشان کرد: اجرای حسابداری خزانه، اجرای پروژه خدمات الکترونیکی و شهروند سپاری و توافق با بانک شهر به منظور تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری به این بانک از دیگر مواردی بود که طی این مدت در شهرداری قزوین اجرایی شد.

تصاویر مرتبط