چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

با اقدامات مجموعه مدیریت شهری قزوین؛

ناوگان حمل و نقل عمومی نونوار می شود

امروزه نقش حمل و نقل عمومی در خصوص جا به جایی مسافر از موضوعات مهم مدیریت شهری و اقتصاد شهری است و یکی از شاخصه های توسعه یافتگی به شمار می رود از این رو نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همواره در زمره برنامه ها و اولویت‌های شهرداری قزوین بوده است و در این راستا اقدامات موثری از جمله پرداخت تسهیلات بدون بهره و یارانه مسافری، استفاده از توان بخش خصوصی همچنین استفاده از محل اعتبارات دولتی و سایر اقدامات جهت نوسازی وکاهش سن ناوگان، افزایش بهره وری و رضایت شهروندان قزوینی گام های موثری برداشته است.

تصویب لایحه نوسازی و بهسازی دو هزار تاکسی

مهدی مهدی خانی رییس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیر بنایی و دبیر پارلمان محلی قزوین در خصوص لایحه نوسازی و بهسازی دو هزار تاکسی به «پیام شهر» می گوید: اجرایی شدن این لایحه می تواند تاثیر زیادی در نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر حدود 70 درصد ناوگان تاکسی شهر قزوین فرسوده است؛ در این راستا لایحه نوسازی و بهسازی دو هزار تاکسی در جلسه کمیسیون ترافیک بررسی و با این موضوع در کمیسیون موافقت شد.

وی می افزاید: بر این اساس تامین تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 90 میلیون تومان برای حدود دو هزار تاکسی و با نرخ تسهیلات با کارمزد 4 درصد و باز پرداخت 5 ساله توسط کارگزاری شرکت استقلال خدمات پیشروی تهران اجرایی می‌شود که براین اساس مقرر شد به مدت6 ماه با شرکت مذکور قرار داد منعقد گردد و حتما نظارت لازم  بر تعهدات فی مابین صورت گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین اذعان می دارد:  این فرصت بسیار خوبی برای شهرداری قزوین محسوب می‌شود که در خصوص نوسازی و بهسازی خودروهای تاکسی فرسوده اقدام کند.

70 در صد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قزوین فرسوده است

اما اسماعیل عرشیان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در گفت‌گو با «پیام شهر» با بیان اینکه 70 در صد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قزوین فرسوده است، عنوان می کند: اگر اقدام خاصی جهت نوسازی و بازسازی این خودروهای فرسوده صورت نگیرد؛ طی 5 الی 6 سال آینده کل ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده می شود؛ چرا که نزدیک به 40 درصد سفرهای شهر قزوین توسط تاکسی ها انجام می شود و در پی آن سفرهای درون شهری دچار اختلال خواهد شد و از طرفی با توجه به افزایش ناگهانی قیمت خودرو و سیر صعودی آن رانندگان قادر به خرید نقدی خودرو نخواهند بود.

پرداخت 8 و نیم میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره به رانندگان تاکسی در سال گذشته

عرشیان با بیان این مطلب که در سال گذشته 8 و نیم میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره به رانندگان تاکسی جهت نوسازی و بازسازی خودروهای فرسوده  پرداخت شده است، اظهار می دارد: سیاست گذاری سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در سال ۹۸ و ۹۹ به سمت نوسازی و بازسازی خودروهای فرسوده بوده است که  علاوه بر پرداخت وام قرض الحسنه هزینه های که رانندگان تاکسی  بابت تمدید  پروانه، نقل و انتقال و سایر موارد پرداخت می کردند شامل بخشودگی صد در صد شد و از پرداختن این هزینه ها معاف شدند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار تاکسی فرسوده در شهر قزوین وجود دارد، عنوان می کند:  با توجه به تعداد حجم خودروها و فرسودگی  بالایی که در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد، نوسازی و بازسازی این تعداد خودرو ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان سپرده گذاری بانکی و یک تامین منابع مالی خاص نیاز دارد؛ بنابراین  با رایزنی ها و پیگیری های صورت گرفته از توان بخش خصوصی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده می شود تا این مرحله مصوبه شورای شهر اخذ شده است و در حال فراهم کردن توافق نامه با بخش خصوصی با اولویت خودروهای پیکان و‌ مدل زیر سال ۸۶ هستیم که موجب تحول عظیمی در حوزه ناوگان تاکسیرانی قزوین خواهد شد.

 

نوسازی ناوگان تاکسیرانی روستایی اولویت شهرداری قزوین است

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از موضوعات مغفول مانده طی سالهای اخیر  نوسازی و بازسازی تاکسی های روستایی است، اذعان می دارد: در حال حاضر ۴۵۰ دستگاه خودرو در بخش روستایی در اتوبان و جاده های اصلی با سرعت بالا در حال تردد است پنجاه درصد این خوروها دچار فرسودگی و فاقد معاینه فنی هستند که از این تعداد بیست دستگاه پیکان هستند که به لحاظ فنی صلاحیت تردد ندارند، در این راستا  شهرداری قزوین رایزنی هایی با مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین، اداره کار و رفاه اجتماعی، و فرماندار انجام داده است  که امید است از محل منابع دولتی با پرداختن تسهیلات کم بهره با الویت تاکسی‌های پیکان و مدل زیر ۸۶  نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل روستایی نیز انجام شود..

عرشیان با بیان اینکه سهمیه شهر قزوین در نوسازی خودروهای فرسوده  زیر صد خودرو است و این در صورتی است که این شهر  حداقل در سال به 500 خودرو نیاز دارد، می افزاید: یکی از تعهدات بخش خصوصی  توافق و رایزنی با شرکت ایران خودرو است که مازاد بر سهمیه شهر قزوین خودرو تولید شود که امید است با تخصیص منابع مالی گامی در نوسازی  بافت فرسوده ناوگان تاکسیرانی برداشته شود.

نوسازی و بهسازی 250 دستگاه تاکسی در سال 1400

این مسئول اظهار می دارد: پیرو طرح های حمایتی سال های 98 و 99 در خصوص بهسازی و نوسازی تاکسی های ناوگان فرسودۀ شهر قزوین، سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و همچنین یارانه بلاعوض سعی در حمایت و پشتیبانی کامل از مالکین و فعالین حوزۀ حمل و نقل عمومی تاکسی کرده است و با اجرای دقیق طرح های نوسازی و بهسازی با اولویت جمع آوری خودروهای پیکان، علاوه بر نوسازی تاکسی های فرسوده، تعدادی از تاکسی های ناوگان تاکسیرانی نیز کم خواهد شد.

عرشیان می افزاید: جهت پیش بینی سال 1400 حدود 180 دستگاه نوسازی و 70 دستگاه اسقاط بدون جایگزین در نظر گرفته شده است که مجموع 250 دستگاه تاکسی فرسوده تعیین تکلیف شده و از شبکه ناوگان حذف خواهند شد.

 وی با بیان این مطلب که در طرح نوسازی با اسقاط خودروی جایگزین، یک دستگاه خودروی پژوه 405 و یا سمند ای اف سون تحویل خواهد شد، اظهار می دارد:  در حال حاضر به دلیل محدودیت های اعتباری و بودجه ای سازمان صرفاً برای خودروهای پیکان 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد با بازپرداخت 36 ماهه پرداخت می کند.همچنین در خصوص طرح بهسازی متقاضیان باید خودروی فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نموده و با اخذ تسهیلات و همچنین یارانه نقدی و غیرنقدی اقدام به خرید تاکسی مدل بالا کنندکه در این طرح، به دلیل اسقاط بدون جایگزین از تعداد خودروهای ناوگان کاسته خواهد شد.

 

پیش قرارداد خرید تعداد 13 دستگاه اتوبوس تنظیم شده است

محمدحسن ایرانخواه مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین هم در گفت‌وگو با «پیام شهر» با بیان اینکه اقدامات موثری در سالهای اخیر جهت نوسازی و بازسای ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قزوین انجام شده است، عنوان می کند: در راستای بازسازی ناوگان فرسوده، سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین پیش قرارداد خرید اتوبوس جدید به تعداد ۱۳ دستگاه تنظیم شده است و سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین  با همکاری وزارت کشور در حال انتشار ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق خزانه اسلامی می باشد.همچنین در دو سال اخیر ۸۷ دستگاه از ناوگان فرسوده بازسازی شده است، 6 هزار صندلی تعویض شده  و در حال حاضر سه دستگاه اتوبوس در حال بازسازی می‌باشد.

پرداخت یارانه مسافری بالغ بر ۷۵ میلیارد ريال به 160 دستگاه اتوبوس در سال جاری

 وی با بیان اینکه از سال 94 تاکنون دولت هیچگونه یارانه ای  به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قزوین پرداخت نشده است، اذعان می دارد: هزینه هر سفر با اتوبوس 3 هزار و 500 تومان و هزینه هر دستگاه اتوبوس در ماه 21 میلیون تومان است. یارانه جبران کرایه بلیط و هزینه نوسازی و بازسازی ناوگان، پرداخت یارانه مسافری بالغ بر ۷۵ میلیارد ريال به 160 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری قزوین و استفاده از توان بخش خصوصی که بهره برداران سازمان می‌باشند، به نسبت مالکیت اتوبوس خود در هزینه‌های بازسازی مشارکت دارند که این مبالغ به دلیل تفاوت در میزان مالکیت بهره برداران متغیر می‌باشد انجام شده است.

وی می افزاید:  با شیوع ویرویس کرونا وکاهش تعداد مسافر و براساس  ابلاغیه ستاد ملی کرونا مبنی بر حمل 50 درصد مسافر، شهرداری قزوین ماهانه یک میلیارد و 500 میلیون تومان یارانه به ناوگان اتوبوسرانی پرداخت می کند؛ از این روخسارات سنگینی به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قزوین وارد شده است.

 

 

تصاویر مرتبط