دوشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۸

پیام شهر از روایت مقدس اهدای عضو می گوید؛

قهرمانانی که مرگ را به سخره می گیرند

برخی حتی با مرگشان هم از زندگی جلو می زنند و با وجودشان آن را تداوم می بخشند. از کالبدشان، دیگر جان ها را حیاتی نو می بخشند؛ آنها قهرمانانی بزرگند که مرگ را به سخره می گیرند. اهدای عضو در سالیان اخیر به یکی از مقدس ترین پدیده ها در حیطه سلامت تبدیل شده است و در کشورمان این اقدام نسبت به کشورهای دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، در ایران نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده است تا این فرهنگ، به رفتاری شایسته در جامعه تبدیل شود. اهدای عضو تصمیمی دشوار است که یک فرد در زمان حیات خود یا اولیای دم اشخاصی که دچار مرگ مغزی می شوند، رضایت می‌دهند تا بافت یا اعضای سالم او به افرادی که یکی از اعضای بدنش دچار نارسایی است، اهدا شود. حوادثی همچون تصادفات رانندگی، مهم ترین علل مرگ مغزی در میان افراد است؛ براساس اعلام نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، شایع ترین سن مرگ مغزی در کشور، بین افراد ۲۰ تا ۴۰ سال است که بر اثر وارد آمدن ضربه سر و اغلب در اثر تصادف به وقوع می‌پیوندد. طبق نظر پزشکان، فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود تا ۱۴ روز می توان فرد حادثه دیده را با کمک دستگاه اکسیژن نگاه داشت و بعد از گذشت این زمان، قلب هم از کار می افتد؛ البته هرکدام از اعضای بدن فرد مانند دو کلیه، دو ریه، قلب، روده کوچک و لوزالمعده که قابل پیوند هستند، زمانی خاص و محدود قابلیت اهدا دارند که به آن «زمان طلایی» گفته می شود و با گذشت این زمان، قابلیت پیوند نیز از بین می‌رود؛ در نتیجه زمان تصمیم گیری برای اهدای عضو بسیار حیاتی است و نباید طولانی باشد. با راه اندازی انجمن اهدای عضو در سال های اخیردر قزوین، ترویج این فرهنگ با سرعت و قوت بیشتری در استان ادامه یافت؛ هر چند سایه سنگین کرونا بر روال پیوند عضو هم تاثیر منفی دارد؛ گو اینکه همچنان در اولویت های حوزه سلامت باقی مانده است.

هنوز تا رسیدن به حد مطلوب در خصوص اهدای عضو فاصله داریم

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد فعالیت این انجمن و هدف از راه‌اندازی این مجموعه می گوید: در کشور ما پس از فتوای حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ و پس از آن سایر مراجع انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۱ راه اندازی شد.

سعید مظفری می افزاید: استان قزوین هم در سال ۱۳۹۸ این موضوع مهم را به صورت رسمی و با هدف کمک به بیمارانی که در انتظار عضو پیوندی می‌باشند در برنامه قرار داد تا ارتقای فرهنگ مقدس اهدای عضو در این خطه از کشور هم رخ بنمایاند و هم اکنون هم  با کمک سفیران انجمن و تیم پیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین پیگیر هستیم که این فرهنگ در استان قزوین هر چه بیشتر شناخته شود تا در نهایت در زمان رضایت گیری از خانواده‌هایی که عزیزان شان را بر اثر مرگ مغزی از دست داده‌اند، در زمان لازم و با سرعت بهتری انجام شود؛ البته قابل ذکر است که اهدای عضو یک موضوع علمی، فرهنگی و اجتماعی است و به نظر من انجمن های علمی به تنهایی قادر به ارتقای این فرهنگ نیستند.  

وی در مورد وضعیت فعلی اهدای عضو در قزوین توضیح میدهد و می‌گوید:  با توجه به فعالیت‌هایی که طی این دو سال در جهت افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص مرگ مغزی و اهدای عضو انجام شده است، از فروردین امسال  فرآیند رضایت گیری با سرعت بهتری در حال انجام است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود شاخص PMP  استان رشد قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ داشته باشد.

مظفری تصریح می کند: اگر بخواهیم از لحاظ آماری نیز این موضوع را بررسی کنیم، در سال ۱۳۹۹ تنها از اعضای ۶ نفر که بر اثر مرگ مغزی فوت شده بودند، فرآیند اهدا انجام شد؛ در صورتی که تا مرداد امسال ۷ مورد با رضایت خانواده فرد مرگ مغزی، برای اهدای عضو و پیوند بر اساس لیست انتظار انجام شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه هنوز تا رسیدن به حد مطلوب در این خصوص فاصله داریم، خاطرنشان می کند: در استان یک زمینه اجتماعی بسیار خوب برای پذیرش این فرهنگ وجود دارد و ما امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط از قبیل صدا و سیما، ادارات کل فرهنگی و اجتماعی استانداری، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، شهرداری و شورای شهر، رسانه ها و ... این فرهنگ مقدس در استان نهادینه شود.

مظفری در ادامه، از خانواده‌های اهدا کننده عضو به عنوان بهترین سفیران برای ترویج این اقدام خیرخواهانه یاد می کند و ادامه می‌دهد: قهرمانان واقعی اهدای عضو کسانی هستند که در آن شرایط سخت بهترین تصمیم را می‌گیرند و با این کار خیر، جان ۸ نفر دیگر را نجات می‌دهند و به زندگی دوباره برمی گردانند.

وی اضافه می‌کند: در استان قزوین در سال 98 تعداد 32 مورد مرگ مغزی به ثبت رسیده که در 12 مورد آن پیوند اعضا انجام گرفته که البته این آمار در سال 99 هم تعداد 20  مورد مرگ مغزی بوده که 6 مورد آنها منجر به پیوند اعضا شده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین، یکی از مهم ترین فعالیت‌های این مجموعه را فرهنگسازی درباره فرآیند اهدای عضو می داند و ادامه می دهد: استفاده از اعضای فرد مرگ مغزی بهترین،  سالم‌ترین و ارزانترین روش پیوند است و بر همین اساس انجمن اهدای عضو شعبه استان قزوین با کمک سفیرانی که به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند، توانسته رتبه برتر کشوری را در خصوص اجرای برنامه های مختلف از قبیل برگزاری غرفه‌های متعدد در سطح شهر و صدور آنلاین ۵ هزار کارت اهدای عضو،  تشکیل کمیته‌های تخصصی انجمن در جهت ترویج این فرهنگ با حضور هنرمندان ورزشکاران ملی،  معلمین و اساتید دانشگاه و کلیه افراد علاقه‌مند به این فعالیت کسب کند؛ ضمن این که  پخش برنامه‌های مرتبط توسط صدا و سیما و رسانه‌های خبری، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با تعدادی از دستگاه‌های مرتبط با فضاسازی شهری از طریق نصب فیکسچر و تیربرد در روز ملی اهدای عضو در ۳۱ اردیبهشت ماه، دیدار با مدیران ارشد استانی و فعالان فرهنگی و اجتماعی، تجلیل از خانواده‌های ایثارگر اهدای عضو و مصاحبه خبری با آنها و تهیه بسته خبری و راه اندازی کانال ارتباطی در فضای مجازی، از دیگر اقدامات این انجمن است.

مظفری در مورد آسیب های بحران کرونا به روند اهدای عضو می‌گوید: در زمان شیوع این ویروس، برای انجام پیوند عضو، فردی که قرار است اعضای بدنش اهدا  شود، باید به غیر از بیماری های عفونی، از نظر ابتلا به این ویروس هم مورد  بررسی قرار گیرد،

وی عنوان می کند: فرایند اهدای عضو برای افرادی که با افراد مشکوک به کرونا در ارتباط هستند، اا انجام نمی گیرد. ضمن اینکه تعدادی از افرادی که بعد از آسیب مغزی و انتقال به بیمارستان نیز دچار کرونا می شوند، عمل پیوند اعضا آنان نیز متوقف شده است؛ متاسفانه کرونا باعث محرومیت عده ای از عمل پیوند عضو شده است.  

مدیرعامل انجمن اهدای عضو در خاتمه اذعان می کند: به عنوان عضو کوچکی از خانواده اهدای عضو استان قزوین توصیه می‌کنم که برای زندگی خودمان و دیگران ارزش قائل شویم و با همدلی و ارتقای این فرهنگ مهم به عنوان یک وظیفه و کار خیر نسبت به ترویج آن بکوشیم و کمک کنیم تا هیچ بیماری در فهرست طولانی دریافت عضو نباشد؛ افرادی هم که تمایل دارند عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان باشند، می‌توانند با ارسال کد ملی خودشان به شماره ۳۴۳۲ نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس آمار، روزانه ۷ الی ۱۰ نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دنیا می‌روند، در حالی که تنها از اعضای حدود یک چهارم افراد مرگ مغزی در کشور برای پیوند استفاده می‌شود؛ این آمار مبین آن است که علی‌رغم جایگاه خوب اهدای عضو نسبت به گذشته، اما هنوز فرهنگ آن در حد قابل قبولی نرسیده است و نیاز به فرهنگ رسانی و اطلاع رسانی بیشتری وجود دارد؛ باید همه شهروندان بپذیرند که اهدای عضو مهم ترین اتفاق در علم پزشکی است که به نیازمندان سلامت و زندگی دوباره می بخشد. 

تصاویر مرتبط