سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۶/۱۲

پیام شهر وضعیت راه‌های قزوین را بررسی می‌کند؛

جاده‌های زخمی

جاده الموت و رحیم آباد- دانسفهان از پرخطرترین راه های استان هستند استان قزوین را بسیاری با شریانی بودن راه‌ها و محورهای مواصلاتی آن می‌شناسند و در این میان بسیاری از مسافران از بزرگراه‌هایی که آن‌ها را از قزوین عبور می‌دهد و به مقصد سفرهایشان می‌برد، بارها صحنه‌های تلخی را از خودروهای واژگون شده و کشته و زخمی‌های تصادفات به چشم دیده‌اند؛ اما اکنون گفته می‌شود نه تنها بی‌دقتی رانندگان، بلکه راه‌های استان هم چندان مناسب نیستند که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. اتوبان قزوین- کرج به عنوان پرترددترین اتوبان کشور، قزوین- زنجان و قزوین- رشت سه بزرگراه مهم استان است که 70 درصد تردد استان قزوین در آن‌ها انجام می‌شود و در مجموع، راه‌های استان نقش کلیدی در ترافیک کشور دارند؛ تاآنجا که فقط در مردادماه امسال بیش از 31 میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت شده که بیش از 25 میلیون فقره از آن‌ها مربوط به آزادراه‌ها بوده‌است. چنانکه اداره‌کل حمل و نقل و راهداری استان اعلام کرده، حدود 4 میلیون و 149 هزار فقره از این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده و بیشترین تردد این دسته از خودروها، در محور تاکستان به ضیاءآباد و برعکس انجام شده‌است. این شرایط اما حوادث جاده‌ای فراوانی را هم رقم می‌زند که افزون بر گرفتن جان انسان‌ها و از دست رفتن بخشی از سرمایه انسانی کشور، سالانه معلولان و مصدومان بی‌شماری هم بر جای می‌گذارد. براساس آماری که اداره‌کل پزشکی قانونی قزوین منتشر کرده‌است، فقط در تیرماه امسال 26 نفر شامل 15 مرد و 11 زن در تصادفات استان جان باختند که 15 نفر مربوط به تصادفات برون‌شهری بوده‌اند؛ ضمن اینکه 686 نفر شامل 484 مرد و 202 زن در تصادفات استان مصدوم شده‌اند.

عامل انسانی  برای 90درصد تصادفات

رئیس پلیس راه استان قزوین با اشاره به وقوع 3هزار و 359 فقره تصادف در راه‌های استان در پنج ماه نخست امسال به «پیام شهر» می‌گوید: این رقم در مدت مشابه سال قبل 3هزار و 854 فقره بوده که نشان‌دهنده کاهش حدود 13 درصدی تصادفات راه‌های استان است.

نصراله بیگلری با بیان اینکه 90 درصد تصادفات در راه‌های استان عامل انسانی دارند، می‌افزاید: در تصادفات آزادراهی بیشترین علت مربوط به خستگی راننده و سرعت غیرمجاز است و بین ساعات 16 تا 24 رخ می‌دهد؛ ضمن اینکه در 37 درصد تصادفات در راه‌های استان، واژگونی به علت خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به اینکه بیشتر فوتی‌ها بین 18 تا 45 ساله هستند، ادامه می‌دهد: طبق آمار پزشکی قانونی، در پنج ماه نخست امسال 108 فوتی در تصادفات راه‌های استان بر جای مانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 18 نفر کاهش داشته‌است.

این مسئول با اشاره به روند کاهشی تصادفات در استان طی 10 سال اخیر ضمن تاکید بر نقش خودرو و راه در تصادفات تصریح می‌کند: در زمینه راه با اینکه آزادراه را نباید هیچ راهی قطع کند، در راه‌های استان ما این مشکل به چشم می‌خورد و بیشتر راه‌های استان مشکلاتی دارند.

بیگلری خاطرنشان می‌کند: همچنین برخی جاده‌های ما اختلاف سطح بین راه و بستر راه دارند و شیب شیروانی رد آن‌ها زیاد است؛ ضمن اینکه جاده‌های دوطرفه اصلی به ویژه با عرض کم و شیب شیروانی نامناسب که سبب وقوع تصادفات رخ به رخ منجر به مرگ می‌شوند، باید به راه‌های یک‌طرفه و بزرگراهی تبدیل شوند که جاده رحیم‌آباد به دانسفهان از جمله این راه‌های پرخطر است.

او با اشاره به ضرورت نصب نیوجرسی یا گاردریل در وسط راه‌های بزرگراهی مانند قزوین به کورانه بیان می‌کند: همچنین جاده الموت غربی و شرقی با وجود تردد فراوان در تابستان پیچ، قوس و ارتفاع زیادی دارد و استاندارد نیست.

رئیس پلیس راه استان قزوین، نبود مجتمع‌های بین راهی و مکان‌هایی حتی کوچک برای استراحت رانندگان را یک ضعف بزرگ و علت تصادفات می‌داند و می‌گوید: همچنین بخشی از تصادفات در زمستان به ویژه در کنارگذر قزوین در اتوبان قزوین- زنجان به علت آسفالت نامناسب است که باید برای آن از آسفالت میکرو سرفیسینگ استفاده و اصطکاک زیاد شود و می‌طلبد امسال تا پیش از فصل سرما حتما این کار صورت گیرد.

بیگلری با تاکید بر اهمیت انجام به‌موقع خط‌کشی‌ها بیان می‌کند: برخی مسیرها در اتوبان قزوین کرج مانند روبه‌روی زیباشهر باید فنس‌کشی نیوجرسی انجام شود تا مردم نتوانند از روی آن عبور کنند و آسیب ببینند.

او با اشاره به خطرات موجود در گردنه‌ها می‌گوید: این گردنه‌ها نیاز به روشنایی دارد که در این زمینه نقص داریم و به ویژه در کولاک و مه زمستانها نیاز به روشنایی بیشتر است.

این مسئول ادامه می‌دهد: برای مثال گردنه کوهین گرچه در ساخت مشکل دارد؛ اما اکنون می‌توان برای آن آشکارسازی کرد تا حرکت در این گردنه تسهیل و از بروز تصادفات جلوگیری شود.

بیگلری همچنین با تاکید بر نقش خودرو در تصادفات بیان می‌کند: چنانکه خودرو مستحکم و استاندارد باشد، در صورت برخورد، خسارت جانی و مالی کمتر خواهد بود.

*اتوبوس‌ها خوبند؛ مینی‌بوس‌ها فرسوده

 در این بین،معاون حمل و نقل اداره‌کل حمل و نقل و راهداری قزوین به «پیام شهر» می‌گوید: در استان قزوین حدود یک‌هزار دستگاه ناوگان شامل 220 دستگاه اتوبوس، 190 دستگاه مینی‌بوس و 570 دستگاه سواری کرایه پژو و سمند وجود دارد که میانگین سن آن‌ از 9 تا 26 سال است.

جبار قهاری اضافه می‌کند: به منظور مدیریت عمر ناوگان از صدور کارت هوشمند ناوگان که در واقع شناسنامه خودرو است، برای ماشین‌های دارای بیش از 15 سال عمر، خودداری می‌شود و نوسازی ناوگان هم پیش از سال 90 در دستور کار قرار گرفت؛ اما پس از نوسازی تعداد محدودی از خودروها، به دلیل مشکل در پرداخت تسهیلات بانکی، این کار ادامه نیافت.

او بیان می‌کند: در حال حاضر حدود 20 تا 25 دستگاه از اتوبوس‌های ناوگان فرسوده هستند؛ اما سواری‌ها همگی بالای مدل 87 و 88 هستند و در این بین فقط مینی‌بوس‌ها هستند که سن آن‌ها خیلی بالا و فرسوده‌اند.

 به گفته این مسئول، به دلیل شرایط اقتصادی موجود، رانندگان تمایل کمتری به نوسازی خودروها دارند؛ با این حال تا حد امکان نسبت به بررسی مسائل فنی خودروها از طریق بررسی معاینه فنی، سامانه سپه‌تن(پایش هوشمند تردد ناوگان) و نظایر آن اقدام می‌شود، به طوری که در این سامانه مواردی مانند عملکرد راننده، آنلاین مورد نظارت قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، نیروهای راهداری، در آزادراه‌ها هم مواردی مانند آج لاستیک، کپسول آتش‌نشانی، چکش ایمنی و مدارک راننده را بررسی می‌کنند.

*کمبود اعتبارات برای نگهداری راه‌ها

 اما سرپرست اداره‌کل حمل و نقل و راهداری استان قزوین، با اشاره به وجود 6هزار و 700 کیلومتر جاده در استان درباره وضعیت راه‌ها به «پیام شهر»  می‌گوید: احداث مجتمع یا استراحتگاه در راه‌ها باید برای سرمایه‌گذار جذابیت داشته باشد.

جواد حق‌لطفی با اشاره به کمبود اعتبارات نگهداری راه‌ها بیان می‌کند: این اداره‌کل سالانه 10 درصد اعتبارات مورد نیاز و استاندارد برای نگهداری راه‌ها و رسیدن به استانداردها را دریافت می‌کند و با وجود این باز هم به حوزه‌های مختلف ورود کرده که نمونه آن نصب نیوجرسی در راه‌های استان به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم ایمنی راه‌هاست.

او اضافه می‌کند: همچنین اصلاح شیب شیروانی راه‌ها که از دو سال پیش در حال انجام است و تاکنون حدود 150 کیلومتر از جاده‌ها را تحت پوشش قرار داده، از دیگر اقدامات ایمن‌سازی راه‌ها به شمار می‌رود تا چنانچه خودرویی بر اثر خواب‌آلودگی راننده از راه خارج شد، به کمک شیب شیروانی کمتر خسارت ببیند که این اقدام نیاز به حدود 15 میلیارد تومان اعتبار داشت؛ اما ما با نیروها و ماشین‌آلات خود بدون صرف اعتبار اقداماتی انجام داده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه در سند ایمنی راه‌ها سه موضوع شامل اجرای شیارهای لرزاننده در جاده‌های دوخطه و همچنین شیب شیروانی و حفاظ‌ها بسیار اهمیت دارد، راه‌های شریانی را مسیرهای هدف طرح اصلاح شیب شیروانی عنوان می‌کند و می‌گوید: آزادراه قزوین- رشت، آزادراه قزوین- آبیک، آزادراه قزوین- زنجان و محور قزوین- بویین زهرا نیز از جمله این مسیرهاست؛ ضمن اینکه در جاده‌های دوطرفه علاوه بر خط‌کشی زردرنگ، در میانه راه هم شیارهای لرزاننده ایجاد شده‌است و نصب تابلوها، علائم ایمنی و استفاده از شبرنگ نیز انجام می‌شود.

حق‌لطفی خاطرنشان می‌کند:  محورهای منتهی به الموت، مسیر آبیک به طالقان، دهستان حصار ولیعصر در آوج و نیز دولت‌آباد، نیکویه-ضیاءآباد-یل‌آباد از محورهای مهم با ترافیک بیشتر است که مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

*وجود 72 نقطه حادثه‌خیز در استان

او با اشاره به احصای 72 نقطه حادثه‌خیز در استان می‌گوید: 10 مورد از این نقاط اولویت‌بندی شده و بهسازی و ایمن‌سازی محور شامی‌شاپ در تاکستان به عنوان اولویت نخست، در دستور کار قرار گرفته‌است.

سرپرست اداره‌کل حمل و نقل و راهداری استان قزوین با بیان اینکه روشنایی جزو الزامات اصلی ایمنی جاده نیست، می‌گوید: با این حال چون استان ما انتقال‌دهنده ترافیک میان استان‌هاست و بخشی از ترافیک در شب اتفاق می‌افتد، 245 کیلومتر روشنایی در سطح استان ایجاد شده و 15 کیلومتر در آزادراه قزوین-زنجان در حال انجام است؛ اما در گردنه‌ها  و نقاط مه‌گیر و کولاک‌گیر موضوع متفاوت است و باید حتما انجام شود؛ از این رو روشن کردن گردنه کوهین از سال‌های 94 و 95 آغاز شد.

حق‌لطفی بیان می‌کند: نکته مهم در این زمینه هزینه‌های احداث، برق مصرفی و نگهداری از روشنایی است که در حال حاضر 11 میلیارد تومان به شرکت برق استان برای هزینه برق مصرفی بدهکار هستیم و علاوه بر آن دو ماه است که به شدت ترانس‌ها و کابل‌ها سرقت می‌شود و این بر هزینه‌ها می‌افزاید.

***

 درحالی که  از یک سو عامل 90 درصد تصادفات خطای انسانی اعلام می‌شود که منجر به خسارت غیرقابل جبران می‌شود و از سوی دیگر مسئولان امر از نبود اعتبارات برای ایمن‌سازی راه و ناوگان حمل و نقل سخن می‌گویند و کارشناسان خودرو از نقش مؤثر خودروهای غیراستاندارد از جمله پراید در شدت تصادفات و جراحت و فوت ناشی از آن به شدت انتقاد می‌کنند، به نظر می‌رسد خود مردم می‌توانند تا حد زیادی از وقوع تصادفات بکاهند و این مستلزم رعایت نکات ایمنی است.

تصاویر مرتبط