دوشنبه ۱۳۹۸/۰۸/۱۳

سرپرست شهرداری قزوین در دیدار با سفیر بوسنی و هرزگوین:

روابط ایران و بوسنی محدود به مناسبات سیاسی نیست

چندی پیش،شهرداری قزوین میزبان سفیر بوسنی و هرزگوین بود و در این دیدار در مورد ظرفیت‌های گردشگری و شهری قزوین تبادل نظر شد و بر دیپلماسی شهری تاکید گردید.

 به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ محمد درافشانی، سرپرست شهرداری قزوین، در دیدار با سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران ضمن خوشامدگویی گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و بوسنی وهرزگوین تاریخی طولانی دارد و محدود به مناسبات سیاسی و اقتصادی نیست؛ بلکه دانشمندان، عالمان، شعرا و نخبگان دو کشور همواره از دیرباز ارتباطات فرهنگی داشته‌اند.

او افزود: درخشان‌ترین وجه اشتراک ایران و بوسنی این است که هر دو ملت به یک سو و با یک آیین واحد، خداوند بلند مرتبه را می‌ستاییم و همگی مفتخر به مسلک مسلمانی هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تحولات دیپلماسی سبب شده تا دیپلماسی شهری هم در روزگار ما جایگاه ویژه‌ای دراین عرصه پیدا کند؛ بنابراین به منظور ارتقای همبستگی‌ها و تحقق اهداف والاتر، از سازو کارهایی استقبال می‌کنیم که زمینه تعامل و گفت‌وگو را فراهم آورد.

سرپرست شهرداری قزوین تصریح کرد: شهر تاریخی قزوین از گسترش روابط و همکاری‌ها در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و نیز ترویج ارزش‌ها و شعائر دینی با تکیه بر اشتراکات میان دو کشور استقبال می‌کند و انتظار داریم تا زمینه این همکاری هم فراهم شود.

ایران اولین کشوری است که از اعلام استقلال بوسنی حمایت کرد

سمیر ولاجیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران،  هم در این دیدار با بیان این که ایران اولین کشوری است که از اعلام استقلال بوسنی حمایت کرد، گفت: کشور بوسنی و جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوب و گسترده‌ای با هم دارند.

سفیر بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: مردم ایران در زمان جنگ سخت بوسنی حمایت کردند و من به عنوان سفیر، به نام کشور و مردم بوسنی، از ایران تشکر می‌کنم.

  او تصریح کرد: امیدوارم به زودی هیات‌هایی از شهر قزوین و متقابلا هیات بوسنی با یکدیگر دیدار داشته‌باشند تا بتوانیم شناخت بیشتری پیدا کرده و همکاری بیشتری فراهم شود.

 به گفته سفیر بوسنی، قزوین از گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه با بوسنی و هرزگوین استقبال می‌کند.

بوسنی و هرزگوین دوست ایران است

حکمت اله داودی، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، هم در این دیدار گفت: بوسنی و هرزگوین کشوری اسلامی و دوست نظام جمهوری اسلامی ایران است و مایه خرسندی است که نماینده عالی این کشور در قزوین حاضر شده‌است.

داودی ادامه داد: قزوین شهری تاریخی و کهن است و با توجه به مفاخر فراوانی که در این دیار زیسته‌اند، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران معرفی شده‌است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به نحوه تاسیس شورای شهر خاطرنشان کرد: پارلمان محلی در ایران وارد بیستمین سال فعالیت خود شده و اعضای آن با رای مردم انتخاب می‌شوند و مسایل شهری را سیاستگذاری می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر از سفیر بوسنی برای بازدید از بناهای تاریخی قزوین دعوت کرد و گفت: امیدواریم این بازدید سرآغاز برقراری ارتباط پایدار بین قزوین و بوسنی و هرزگوین باشد.

 در این دیدار که مهدیه سادات قافله باشی، عضو شورای شهر و دیگر مدیران شهری هم حضور داشتند، نشان شهروند افتخاری قزوین به سمیر ولاجیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین اهدا شد.

تصاویر مرتبط