دوشنبه ۱۳۹۸/۰۸/۱۳

گزارش تحقیقی پیام شهر از سه‌رقمی‌های نجات‌بخش قزوین نشان می‌دهد؛

125 همچنان محبوب مزاحمان

 

9درصد تماس‌های فوریت‌های پزشکی مزاحمت است

 

بررسی‌ها از وضعیت مزاحمت‌های تلفنی برای خطوط سه‌رقمی معروف در قزوین، همچنان نشان‌دهنده محبوبیت این شماره‌ها در میان مزاحمان است و با بررسی آمار مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و آتش‌نشانی و نیز تماس‌های غیرمرتبط اورژانس اجتماعی، ندای امداد هلال‌احمر، 110 و 118 می‌توان پی برد که ندای امداد در صدر تماس‌های غیرمرتبط قرار دارد؛ تماس‌های غیرمرتبطی که یا ناشی از مزاحمت عمدی مانند فحاشی و فوت کردن و سکوت است یا دادن اطلاعات مربوط به حوادث غیرواقعی، تماس گرفتن برای انجام کارهایی خارج از حیطه وظایف آن نهاد، اشتباه گرفتن شماره‌ها و نظایر آن.

اعدام عروسک

یکی از مدیران اورژانس استان قزوین تعریف می‌کرد که چند سال پیش افرادی با اورژانس تماس گرفته و اعلام کرده‌بودند یک نفر حلق‌آویز شده‌است و وقتی نیروها به محل اعزام شده‌بودند، با صحنه آویزان کردن یک عروسک و خنده حضار مواجه شده‌بودند.

یکی از نیروهای اورژانس هم به «پیام شهر» می‌گوید: موارد زیادی از اعلام ماموریت‌های کاذب و مزاحمت برای ما رخ می‌دهد؛ برای مثال ساعت 3 بامداد شخصی با 115 تماس می‌گیرد و با دادن نشانه‌های مشکل قلبی درخواست کمک می‌کند؛ اما در زمان حضور در منزل، متوجه می‌شویم که چنین مشکلی نداشته است و از ما می‌خواهد آمپول سرماخوردگی‌اش را تزریق کنیم.

او اضافه می‌کند: در یک مورد حتی خانمی در یکی از مناطق شهر قزوین در تماس با اورژانس با اعلام علائم گازگرفتگی بدون دادن نشانی منزل، تلفن را قطع کرد و از آنجا که احتمال دادیم در خانه تنها باشد، با اعلام شماره تلفن او به پلیس برای تعیین محل برقراری تماس از طریق جی‌پی‌اس، نیروهای اورژانس بر حسب وظیفه خود به محل مراجعه کردند و وارد منزل شدند، اما او را سالم و فاقد هرگونه مشکلی یافتند.

9درصد تماس‌های اورژانس تنها مزاحمت

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین هم در این باره به «پیام شهر» می‌گوید: در 6 ماه نخست امسال از 244 هزار و 880 تماسی که با خط 115 این مرکز  برقرار شده، 21 هزار و 840 مورد فقط مزاحمت بوده‌است؛ به این معنا که تماس‌گیرنده یا پشت خط تلفن سکوت کرده و حرفی نمی‌زند، یا از الفاظ رکیک استفاده می‌کند، یا فوت می‌کند یا اینکه برای اپراتورهای این مرکز که خانم هستند، مزاحمت ایجاد می‌کند و اقداماتی از این دست کم نیست.

پیمان نامدار، بیشترین تعداد مزاحمت‌ها را مربوط به شهریورماه با 4هزار و 908 تماس عنوان و اضافه می‌کند: آماری که از مزاحمت‌های اورژانس استان اعلام شد، جدا از تماس‌های غیرمرتبط مانند اشتباه گرفتن اورژانس با خط تلفن آتش‌نشانی و امثال آن یا تماس‌هایی است که مشخصات ماموریت‌های کاذب را اعلام می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در یک مورد از مزاحمت‌ها، خانمی از یکی از مناطق اطراف قزوین روزانه 700 تا 800 بار با خط 115 تماس می‌گرفت و مزاحمت ایجاد می‌کرد که با پیگیری قضایی، حکم حبس برای او صادر شد یا موارد متعددی از مزاحمت برای اپراتورهای خانم وجود داشته است که به دلیل آزار همکاران، پیگیری شده و با عاملان مزاحمت برخورد می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برخی از مردم هنوز شماره‌های سه رقمی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی را به خوبی نمی‌شناسند، ناآگاهی مردم را از دیگر علل وجود تماس‌های غیرمرتبط عنوان می‌کند.

نامدار تصریح می‌کند: از آنجا که اورژانس با جان مردم سر و کار دارد، وقتی خط‌ها اشغال باشد یا نیروها به یک ماموریت کاذب اعزام شده‌باشند، کسانی که در شرایط دشوار مانند تصادف، گازگرفتگی، مشکلات قلبی و مغزی و امثال آن قرار داشته باشند، از خدمات محروم می‌شوند و چه بسا جان آنان به خطر بیفتد یا صدمات جبران‌ناپذیر به بار آید.

او، رایگان بودن تماس و خدمات اورژانس را از علل اعلام تماس‌های غیرواقعی از سوی برخی افراد عنوان می‌کند و می‌گوید: تا پیش از این تعداد خطوط تلفن سامانه 115 کم بود که با راه‌اندازی اتوماسیون، شرایط بهتر شد؛ اما باز هم باید بیشتر باشد و با این شرایط نیز افرادی برای همین تعداد خط موجود، مزاحمت ایجاد یا ماموریت غیرواقعی اعلام می‌کنند که با توجه به کمبود تعداد آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس، این مزاحمت‌ها تبعات دوچندان دارد.

مزاحمت؛ علت10 درصد تماس‌های آتش‌نشانی

آتش‌نشانی قزوین هم به نظر می‌رسد چنین شرایطی در مورد تعداد تماس‌های مزاحمتی دارد؛ چه اینکه مسئول مرکز پیام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری 10 درصد کل تماس‌های سازمان متبوعش را تماس‌های مزاحمتی اعلام می‌کند.

غلامی با اشاره به برقراری 62 هزار و 669 تماس با آتش‌نشانی قزوین در نیمه نخست امسال به پیام شهر می‌گوید: تماس‌های مزاحمتی، آن دسته از تماس‌ها هستند که مدت آن کمتر از 10 ثانیه است و تماس‌گیرنده یا فوت می‌کند، یا فحاشی یا سکوت و نمونه آن هم شخصی بود که اخیرا یک شب تا صبح 40 بار با خط 125 تماس گرفت و مزاحمت ایجاد کرد.

او با بیان اینکه به ندرت پیش می‌آید که مردم در تماس با آتش‌نشانی مشخصات حوادث غیرواقعی را بدهند، ادامه می‌دهد: گاهی هم افرادی شماره را اشتباه گرفته‌اند با شنیدن صدای تلفن گویا وقتی متوجه می‌شوند با آتش‌شنانی تماس گرفته‌اند، تماس را قطع می‌کنند.

مسئول مرکز پیام آتش‌نشانی قزوین، اما به یکی از مشکلات و دلایل اصلی تماس‌های غیرمرتبط با آتش‌نشانی شهر قزوین اشاره می‌کند و می‌گوید: این مشکل مربوط به اپراتورهای تلفن همراه است که محدوده‌های جغرافیایی شهرها را به درستی مشخص نکرده‌اند و از این رو 80 درصد تماس‌های مردم از نقاط مختلف استان با خط 125 را روی خط آتش‌نشانی شهر قزوین ارتباط می‌دهد؛ برای مثال اگر فردی در محدوده آبیک یا آوج هم با شماره 125 تماس بگیرد، به جای وصل شدن به آتش‌نشانی همان منطقه، با آتش‌نشانی قزوین وصل می‌شود که برای حل این مشکل با اپراتورها مکاتبه کرده‌ایم.

غلامی تصریح می‌کند: درصد بالایی از مزاحمت‌ها مربوط به دانش‌آموزان به خصوص پسربچه‌هایی بود که هنگام تعطیلی از مدارس، از باجه‌های تلفن عمومی با آتش‌نشانی تماس می‌گرفتند اما حالا این تماس‌ها از بین رفته‌اند.

8/99 درصد تماس‌های ندای امداد، غیرمرتبط

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان وضعیت برقراری تماس‌های مراحمتی و غیرمرتبط با سامانه 112 ندای امداد این معاونت را افتضاح توصیف می‌کند و می‌گوید: وضعیت به قدری حاد است که در نیمه نخست سال جاری از 26 هزار و 895 تماس پاسخ داده شده ندای امداد، فقط 56 مورد منجر به عملیات واقعی شده و بقیه مربوط به تماس‌های غیرمرتبط یا مزاحمتی بوده است، به خصوص آنکه 112 یک شماره بین‌المللی و بدون سیم‌کارت نیز قابل شماره‌گیری است.

حکمت‌اله هاشمی اضافه می‌کند: تعداد تماس‌های منجر به ماموریت کاذب و غیرواقعی در این مدت کمتر از 50 مورد بوده و تعداد آن دسته از تماس‌هایی که صرفا قصد ایجاد مزاحمت مانند فحاشی داشته یا مواردی که برای مثال کودکان تماس گرفته‌اند، حدود 10 هزار مورد است.

او علت اصلی این قبیل تماس‌ها را مشکلات فرهنگی و ناآگاهی مردم می‌داند و ادامه می‌دهد: از آنجا که پنج خط 112 در استان همزمان پاسخگو هستند، با توجه به حجم بالای تماس‌های غیرمرتبط و مزاحمتی، اگر در هر لحظه شخصی نیاز واقعی به کمک داشته یا قصد اطلاع دادن از یک حادثه واقعی را داشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود.

این مسئول تصریح می‌کند: تعداد زیادی از عملیات‌های ما با مراجعه حضوری مردم به پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای یا از طریق دستگاه‌های امدادی همکار مانند اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس به هلال‌احمر اطلاع‌رسانی می‌شود که آنها را جزو تماس‌های 6 ماهه محسوب نکرده‌ایم.

هاشمی، تعدد شماره‌های سه‌رقمی را یکی از مشلات مهم در این زمینه می‌داند و یادآور می‌شود: تعداد خطوط سه رقمی چنان زیاد شده که مردم را گیج کرده است؛ از این رو اگر به جای این تعداد شماره، فقط یک خط سه‌شماره‌ای وجود داشته باشد که مردم را برای مشکل آنان به دستگاه مربوطه وصل کند، شاید مفیدتر باشد.

او نیز به مشکلات ناشی از اپراتورها اشاره و بیان می‌کند: در مواردی نیز افراد قصد تماس با شماره‌های 125 یا 110 و امثال آن را دارند که روی خط 112 وصل می‌شود و البته این تماس‌ها جدا از آن دسته‌ای است که افراد به علت ناآگاهی و ناآشنایی با شماره‌های دستگاه‌های امدادی، به اشتباه شماره دیگری مانند 112 را می‌گیرند.

110 هم در امان نیست

اما به نظر می‌رسد برخی مردم حتی بی‌محابا برای  پلیس هم مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ تا آنجا که به گفته معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین، از حدود 60 هزار تماس با سامانه 110 استان در ماه، حدود 7 هزار مورد مربوط به مزاحمت‌ها و تماس‌های غیرمرتبط است.

ابوالفضل قلی‌پور به «پیام شهر» می‌گوید: برای مثال گاهی افراد نیمه‌شب‌ها تماس می‌گیرند و مزاحمت ایجاد می‌کنند یا اطلاعات مربوط به یک ماموریت و حادثه غیرواقعی را می‌دهند که نشانی و محل مشخصی ندارد.

او با بیان اینکه برای رسیدگی به مزاحمت‌های مردمی برای خط 110 با مقام قضایی هماهنگی شده‌است، اضافه می‌کند: گاهی افراد برای قطع شدن آب منزل خود هم با 110 تماس می‌گیرند و غافل از این هستند که در صورت اشغال کردن خطوط، افرادی هم که نیاز واقعی به کمک دارند، از آن محروم می‌شوند یا اینکه در صورت دادن مشخصات ماموریت‌های غیرواقعی، توان پلیس در جاهایی غیر از محل واقعی خود صرف می‌شود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه حدود 5/1 درصد تماس‌ها با خط 110 استان مربوط به اشتباه گرفتن شماره از سوی مردم است، می‌گوید: در این شرایط نیز البته ما با توجه به ارتباطاتی که با دستگاه‌های امدادی داریم موضوع کمک به آنان را به دستگاه مورد نظر اطلاع می‌دهیم؛ اما مردم باید با دقت و آگاهی شماره‌گیری کنند تا تماس آنان منجر به هدررفت قوای پلیس در امور غیرممرتبط نشود و بتواند به افرادی مرتبط با ماموریت خود کمک کند.

118؛ بیشترین تماس؛کمترین مزاحمت

آن‌طور که مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان قزوین به «پیام شهر» می‌گوید از ماهانه بیش از یک میلیون تماس مردمی با خط 118 شرکت مخابرات استان، حدود 300 مورد مزاحمت است.

فریدالدین ایوبی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از افراد از پیگیری شدن شماره خود از سوی مخابرات می‌ترسند، تعداد مزاحمت‌های 118 زیاد نیست و تقریبا تمام مزاحمان هم بیشتر از یک بار تماس نمی‌گیرند.

او با بیان اینکه خط 118 فقط برای اعلام شماره و نشانی است، ادامه می‌دهد: مواردی که افراد با تماس‌های بی‌مورد موجب اشغال شدن خطوط شوند یا کار افراد دیگر را مختل کنند، جزو مزاحمت‌ها تلقی می‌شود و در مواردی هم دانش‌آموزان برای اطلاع از تعطیلی مدارس در روزهای برفی با 118 تماس می‌گیرند.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان با بیان اینکه بیشترین مزاحمت‌ها مربوط به شیفت اپراتورهای خانم از ساعت 8 تا 16 است، تصریح می‌کند: در گذشته مزاحمت از باجه‌های تلفن همگانی برای 118 زیاد بود که با کارتی شدن تلفن‌های همگانی و سپس با اعمال تحریم‌ها و نبود کارت تلفن در کشور، مزاحمت از طریق این باجه‌ها از بین رفت.

ایوبی با بیان اینکه مخابرات به واسطه فنی بودن کار آن و استفاده از تجهیزات و امکانات مخابراتی مناسب، کمتر دچار مزاحمت‌ها می‌شود، علاوه بر فرهنگسازی، بر تاثیر توسعه تکنولوژی و تجهیزات به منظور کاهش مزاحمت‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: کاهش شدید تعداد مزاحمت‌های تلفنی پس از ورود گوشی‌های مجهز به آی‌دی‌کالر، نمونه‌ای از تاثیر گسترده و موفق استفاده از تجهیزات در کاهش مزاحمت‌هاست.

نیمی از تماس‌های 123 غیرمرتبط

مدیرکل بهزیستی قزوین از برقراری 15 هزار و 586 تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی استان در نیمه نخست امسال خبر می‌دهد و به پیام شهر می‌گوید: از این تعداد 8 هزار و 471 مورد، تماس‌های غیرمرتبط بوده‌اند.

علیرضا وارثی با بیان اینکه مرکزیت اورژانس 123 در شهرستان قزوین قرار دارد، تعداد تماس‌های غیرمرتبط با اورژانس اجتماعی این شهرستان را یک‌هزار و 116 مورد اعلام و اضافه می‌کند: این تماس‌ها علاوه بر مزاحمت‌های کلامی مانند فحاشی، شامل مواردی همچون تشابه شماره‌ها از جمله با شماره 133 هستند.

اختلافات شخصی و بیماری روان

اما سوپروایزر اورژانس اجتماعی شهرستان قزوین که از نزدیک با موارد اورژانس، تماس‌های غیرمرتبط و مزاحمت‌ها در ارتباط است، در این باره به «پیام شهر» می‌گوید: ماموریت‌های کاذب اورژانس اجتماعی بیشتر به این صورت است که به عنوان مثال زن و شوهر از یکدیگر جدا شده‌اند و وقتی فرزند نزد یکی از آنها نگهداری می‌شود، دیگری در تماس با خط 123 اظهار می‌کند که همسر سابقش فرزند را آزار می‌دهد یا به خوبی از او مراقبت نمی‌کند؛ اما پس از مراجعه کارشناسان اورژانس اجتماعی به محل، مشخص می‌شود چنین چیزی صحت ندارد.

نرگس پارسا اضافه می‌کند: در مواردی نیز همسایه‌ها به دلیل خصومت یا اختلاف با همسایه خود با 123 تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که این همسایه در حال کودک‌آزاری است اما کارشناسان پس از حضور در محل و مصاحبه با کودک، درمی‌یابند که چنین چیزی نبوده است.

او ادامه می‌دهد: موردی که فراوانی بیشتری دارد، وقتی است که صدای گریه کودک همسایه، افراد را اذیت می‌کند، آن‌ها آن را کودک‌آزاری محسوب می‌کنند؛ در حالی‌که معمولا صرفا به دلیل لجاجت کودک یا اقتضای سن او بوده‌است.

سوپروایزر اورژانس اجتماعی، مزاحمت تلفنی کودکان  را بسیار زیاد می‌داند و بیان می‌کند: با توجه به حضور کارشناسان بهزیستی در مهدهای کودک برای آموزش کودکان، آنان شماره 123 را یاد می‌گیرند و از روی کنجکاوی یا شیطنت آن را شماره‌گیری می‌کنند؛ تا آنجا که گاهی برخی والدین هم با این هدف که کودک سرگرم شود و بتوانند به دیگر امور روزمره خود رسیدگی کنند، از کار کودکان خود ممانعت نمی‌کنند و این یک مشکل فرهنگی است.

پارسا با اشاره به اینکه مزاحمان اعصاب و روان چندین مورد هستند، تصریح می‌کند: مردی سال گذشته و سال پیش‌تر از آن، روزانه 50 تا 60 بار تماس می‌گرفت و به دلیل مشکل روانی با به‌کارگیری الفاظ رکیک برای اپراتورها مزاحمت ایجاد می‌کرد که با او برخورد شد.

او خاطرنشان می‌کند: مورد دیگر، حدود پنج ماه، مردی از بیابان‌های اطراف قزوین که بیمار بود بارها تماس می‌گرفت و خط را اشغال نگه می‌داشت که پس از شکایت، به او رسیدگی شد و دیگر مزاحمتی از سوی این شخص اتفاق نیفتاد.

شهروندان بدون تعلق اجتماعی

یک جامعه‌شناس این کار را مصداق وندالیسم به معنای آسیب و تخریب امکانات اجتماعی و شهری می‌داند و می‌گوید: این کار بُعدی از تخریب‌هاست و زمانی که افراد محدودیت‌هایی مانند ناتوانی برای حضور در اجتماع داشته و دچار انزوای روحی باشند، ازآنجاکه به نحوی به دنبال تخلیه روحی هستند، با استفاده از گوشی تلفن همراه اقدام به چنین کاری می‌کنند.

کریم تفضلی با اشاره به اینکه همه چیز در این حوزه به میزان رضایت و امید اجتماعی برمی‌گردد، می‌افزاید: بیشتر این مزاحمت‌ها به مشکلات جسمی افراد برمی‌گردد و علاوه بر آن، چه بسا مشکلات روحی و ناکامی‌های اجتماعی و سیاسی نیز اثر بگذارد.

او توضیح می‌دهد: تعارض‌ها و مشکلات روحی، فردی و اجتماعی علت اصلی این مسائل است؛ به نحوی که گاهی افراد با مشکلات روحی و جسمی خود کنار نیامده‌اند که تلاش می‌کنند تعارضات درونی خود را اینگونه بروز دهند و گاهی نیز به این دلیل که فاصله بین مردم و دولت حل نشده‌است، نارضایتی خود را به این شیوه به ظهور می‌رسانند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهروند باید با مفهوم شهر پیوند داشته باشد، اما در جامعه ما چنین نیست، تصریح می‌کند: برخی افرادی که دست به مزاحمت برای شماره‌های سه رقمی می‌زنند، چنین مزاحمت‌هایی را برای خواهر یا برادر خود ایجاد نمی‌کنند و این نشان می‌دهد آنان تعلق اجتماعی ندارند.

تفضلی خاطرنشان می‌کند: این افراد گاهی با سرقت امکانات عمومی و اجتماعی و آسیب‌زدن به آنان به دنبال تخلیه نارضایتی‌ها و تعارض‌های فردی و اجتماعی خود هستند.

او با بیان اینکه اصلی‌ترین بحث در این زمینه، حقوق شهروندی و حقوق افراد در رابطه با یکدیگر است، ادامه می‌دهد: ساختارمندی و نظم کشورهای پیشرفته ناشی از تنظیم روابط بین مردم به وسیله قانون، آموزش‌های اجتماعی یا فعالیت وسیع اجتماعی و فرهنگی توسط دستگاه‌ها و نهادهای مردمی است که جامعه ما نیز برای دستیابی به این ساختار و نظم، باید ابتدا حقوق افراد در قبال یکدیگر را از طریق چنین فعالیت‌هایی به آنان آموزش دهد.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه می‌کند: برای حل مشکل باید علاوه بر استفاده از فناوری و سخت‌افزارهای لازم، در جاهایی مانند دانشگاه‌ها، مدارس و مهدهای کودک که امکان ابلاغ توصیه فرهنگی وجود دارد و با استفاده از رسانه‌ها نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کرد.

***

به نظر می‌رسد مزاحمت برای خطوط سه رقمی علل متعددی در ابعاد فردی و اجتماعی دارد و بخش عمده آن به مشکلات روانی و فرهنگی و ناآگاهی افراد برمی‌گردد؛ اما هر چه که هست، دود آن به چشم افرادی می‌رود که به واقع نیازمند امداد هستند؛ از این رو باید با اصلاح فرهنگی و افزایش رضایت اجتماعی برای کاهش این مشکل گام برداشت و در بخش سخت‌افزاری نیز ضمن پیگیری‌های قانونی، از تجربیات فنی و تکنولوژی روز در این راستا بهره گرفت؛ چه اینکه مزاحمت‌ها و تماس‌های غیرمرتبط علاوه بر هدررفت منابع مالی و توان نیروی انسانی متخصص، چه بسا جان افراد نیازمند کمک را به بازی بگیرد.

تصاویر مرتبط