پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۰

سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین:

حمایت شهرداری قزوین از طرح های نوین در تفکیک زباله و دفن پسماند مرکز محمدآباد

به گفته شهردار قزوین، از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی که طرح‌های نوینی برای تفکیک و دفن پسماند‌های مرکز دفن بهداشتی_ مهندسی پسماند محمدآباد ارائه دهند، حمایت می‌شود.

به گزارش پیام شهر؛ سیاوش طاهرخانی که در بخش گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین سخن می گفت، با اشاره به اینکه دو خط ۲۵۰ تنی دفن زباله در سال های آغازین با مرکزیت شهر قزوین و شهرهای اطراف طراحی شد و شهرداری قزوین برای دفن ۵۰۰ تن زباله در روز برنامه ریزی کرده بود، افزود: زباله های ۲۱ شهر از ۲۴ استان در مرکز دفن بهداشتی_ مهندسی زباله محمدآباد تخلیه و زباله های ۲۰۰ حوزه دهیاری نیز در این مرکز تفکیک و دفن می شود.

شهردار قزوین خاطرنشان کرد: روزانه ۷۵۰ تن زباله در مرکز دفن بهداشتی_ مهندسی محمدآباد که مازاد بر پیش بینی ها و ظرفیت های  موجود است، دفن می شود که باید برای این کار خط سوم نیز راه اندازی می شد تا مشکلات بهداشتی ایجاد شده به ویژه در دوران کرونا برطرف شود.

 

طاهرخانی با بیان این مطلب که توسعه این مرکز حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، افزود:  تفکیک زباله از مبدا  به دو روش صورت می گیرد نخست اینکه شهرداری با مشوق هایی، تفکیک زباله از مبدا را انجام می دهد یا اینکه برخی از افراد، زباله های خشک و پلاستیک را جمع آوری می کنند.

شهردار قزوین تاکید کرد: باید آموزش تفکیک زباله در میان خانواده ها به صورت جدی پیگیری شود و حتی موضوع کرونا بر روی موضوع تفکیک زباله در استان اثر بسیار خوبی گذاشته است.

طاهرخانی ادامه داد: خروجی پسماندها و تولید بوی نامطبوع و گاز متان در مرکز دفن بهداشتی_ مهندسی محمدآباد با ایجاد چاه های عمیق و درجه حرارت بالا تبدیل به الکتریسته می شود و برای تحقق این کار، اقدامات مناسبی در شهرداری استان و سازمان همیاری ها صورت خواهد گرفت.

شهردار قزوین گفت: کم خطر کردن پسماندهای عفونی و بیمارستانی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد و این کار با نظارت اداره کل محیط زیست صورت می گیرد و از سوی دیگر، پسماندهای خانگی و صنعتی نیز در مرکز دفن_ بهداشتی_ مهندسی پسماند محمدآباد به صورت مجزا تفکیک می شود.

وی افزود: ما طرح جامع پسماند را در استان داریم و شهرداری در حد توان برای تفکیک و دفن پسماند در استان اقدام می کند.

تصاویر مرتبط