سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۰۹

تراژدی دباغان محصول طرحی کاغذی

داستان طرح های اجرایی نیمه کاره و رها شده در کشور، داستان تازه ای نیست و هر مدیری میراث دار طرح هایی است که امضای او پای آنها نیست و عمر مدیریتی اش هم به قیچی کردن روبان افتتاحیه آن قد نمی دهد. پروژه هایی که با پوشش های گسترده اهالی رسانه، تشویق حاضرین و شاتر دوربین ها جان می‌گیرد، با اولین اما و اگرهای مجریان طرح، از آنها فقط یک نام و تلی از آهن و تجهیزات فرسوده و زنگ زده باقی می ماند که به زخمی کهنه از ده ها مطالبه پاسخ داده نشده مردم بدل می شود. طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) یکی از این طرح هاست. این طرح نزدیک به سه دهه است که روی کاغذ آمده و امروز با تغییر ۷ استاندار و همین تعداد شهردار، نه تنها رنگ بهسازی و ساماندهی به خود نگرفته که از آن بقعه ای محصور در بین مخروبه های محله ای قدیمی که بخشی از هویت تاریخی و اجتماعی شهر بود، به جا مانده است. قرار بود طبق طرح کاغذی، قزوین با اجرای این پروژه به عنوان چهارمین مامن امامان و نوادگان انبیای الهی بعد از مشهد، قم و شیراز در فهرست اماکن گردشگری مذهبی جایی برای خود پیدا کند؛ اما این بار نیز بخت با قزوینی ها یار نبود و به مدد رها شدن پلاک های تملکی هم دیگر از امنیت سابق خبری نبود. عده ای از کارشناسان شهری مشارکتی بودن طرح و معطل شدن کارها در بخش های دیگر را از دلایل طولانی شدن این طرح می دانند؛ اما ناگفته نماند که این اولین شاهکار طرح مشارکتی در قزوین نبوده و نیست و در منطقه هادی آباد یا بهتر بگویم محله فراموش شدگان هم طرحی از این دست شروع شد و اما تمام نه .

نارضایتی مردم، خروجی ۳۰میلیارد هزینه

علی فرخ‌زاد، که سابقه حضور در شورای اسلامی شهر قزوین را هم در کارنامه دارد و امضایش در پایین این طرح به چشم می خورد؛ امروز در کسوت معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت همزمان چندین دستگاه و مشخص نبودن متولی اصلی موجب کندی اجرا شده است؟ می‌گوید: طرح ساماندهی و توسعه آستان مقدس امامزاده حسین(ع) در دهه ۷۰ ‌مطرح و در آن توسعه استان و ایجاد مراکز رفاهی و تجاری پیش‌بینی شد؛ این طرح به دلیل منابع مالی قابل توجه در سال ۹۰ با مشارکت چندین دستگاه با هدف تبدیل شدن قزوین به قطب گردشگری مذهبی آغاز و مقرر شد؛ ۵۰ درصد هزینه اجرای طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی، ۲۰ درصد توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه و مابقی نیز از سوی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی تامین شود که در این راستا کار تملک پلاک های اطراف آستان کقدس امامزاده حسین(ع) در دو بخش مسکونی و تجاری کلید خورد و بر اساس کارشناسی های انجام شده در سال ۹۲ هزینه اجرای طرح ۶۰میلیارد تومان برآورد شد.

معاونت عمرانی استاندار خاطرنشان می‌کند: طرح ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین(ع)، علی رغم ۳۰ میلیارد تومان هزینه، به دلیل ضعف در اجرا موجب نارضایتی مردم شده است.

فرخزاد ادامه می‌دهد: به دلیل اشتباهات و کوتاهی های صورت گرفته، با اینکه هزینه کردیم فقط نارضایتی داشتیم، لذا از مسئولان دستگاه اجرایی انتظار داریم با یک همت و عزم جدی برای تداوم اجرای طرح اقدام کنند، تا کارها معطل مانده جبران شود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت ساماندهی پلاک های تملک شده می‌افزاید: تا پایان امسال باید ۷۰ پلاک باقی مانده را تملک کنیم.

معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به دلایل کندی تملکات در این طرح تأکید می‌کند: باید برآوردها معلوم باشد و در قیمت گذاری به گونه‌ای رفتار کنیم تا همه افراد بتوانند پس از واگذاری، حداقل یک واحد برای خود خریداری کنند.

 وی اضافه کرد: اگر اعتبارات دستگاه‌ها فقط برای تملک باشد، در حوزه اجرا لازم است از سرمایه‌گذاری استفاده کنیم تا کارها عقب نماند.

 فرخزاد اظهار میدارد: اگر این کار تسریع نشود باید در کنار مسائل اجتماعی هزینه های بیشتری را نیز متحمل شویم.

هزینه هایی که کنتور می اندازد

هر چند معاون عمرانی استاندار همه دستگاه های متولی را در جلسات متعدد ملزم به اتمام و سامان دادن تملکات کرده؛، ولی به نظر می رسد گرفتاری های مالی چالش جدیدی بر سر راه مدیران برای ورود جدی تر به این طرح است؛ نمونه اش شهردار قزوین که معتقد است آغاز اجرای این طرح و دست زدن به چنین عملیات گسترده‌ای بدون تأمین اعتبار از ابتدا اشتباه بوده و افزایش 10  برابری هزینه های اجرا کار را سخت تر کرده است.

سیاوش طاهرخانی گفته است: بودجه اولیه برای این طرح ۶۰ میلیارد تومان بود که هنوز برخی دستگاه ها سهم تعیین شده خود را به میدان نیاورده اند.

 به گفته وی، متاسفانه نبود مشارکت جدی از سوی دیگر دستگاه‌های مسئول و تامین نشدن بودجه های لازم سبب توقف اجرا و پیشروی طرح و آسیب دیدن زندگی مردممحلی شده است.

موضوعی که رئیس شورای شهر قزوین نیز بر آن صحه گذاشته و تصریح کرده است: اجرای طرح توسعه و ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین(ع) نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که تأمین آن از توان مالی دستگاه‌های استان که توافقنامه را برای انجام آن امضا کرده اند، خارج است.

 داودی اضافه کرده است: متاسفانه در محل اجرای طرح با ویرانه هایی روبه‌رو هستیم که در شأن مردم قزوین نیست و باید تکلیف آن ها هرچه سریعتر مشخص شود.

مردم امیدی به اتمام طرح ندارند

اما نگاهی به اظهار نظر برخی متولیان این طرح نشان می دهد؛ تعدادی از مدیران تعلل های صورت گرفته و وضعیت فعلی را نتیجه عدم همراهی ساکنان محلی برای تکمیل تملکات می دانند، از جمله مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که اجرای طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین(ع) را معطل تملک ۳۰ پلاک می داند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی مجیدی با بیان اینکه این طرح به کندی پیش می‌رود ، می‌گوید: مردم علاقه ای به واگذاری املاک خود ندارند و به نظر می رسد مردم باور ندارند که ستاد اجرای طرح، اعتبار و بودجه لازم را برای انجام تملکات باقی مانده را تامین کرده است.

آخرین تصمیم

اما حالا همه چشم ها به خروجی سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و اعتباری است که برای تملک و احداث این امر تخصیص داده؛ مهدی عبوری در جریان سفر به قزوین برای تملک ۷۴ پلاک به ارزش ۸۴میلیارد تومان دستور داد، زمین‌های شرکت بازآفرینی در قزوین جهت کمک به تملک در اختیار استان قرار گیرد و همچنین کارگروهی متشکل از معاونت عمرانی استاندار، ادارات کل راه و شهرسازی، اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری با نظارت دادستان تشکیل شود تا روند انجام کار سرعت بیشتری بگیرد.

حالا باید دید تصمیم آخر استان برای این طرح چه خروجی طی ماه های آینده خواهد داشت و سرانجام آیا این طرح می تواند پایانی خوش بر تراژدی اهالی دباغان و طرحی که فعلا بر کاغذ سوار است، باشد، یا نه؟

تصاویر مرتبط