سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۰۹

پیام شهر از وضعیت گرمخانه های قزوین گزارش می دهد؛

خانه های گرم فصل سرد

زمستان که از راه می رسد برای بسیاری، لذت بارش برف زمستانی و شبهای سرد در کانون گرم خانواده آغاز می شود؛ اما دراین میان کسانی هستند که به واسطه فقر، اعتیاد یا رانده شدن از خانواده و ... شب را در خیابان به صبح می‌رسانند، و سرپناهی جز سقف آسمان ندارند، شاید برای این افراد پاییز و زمستان فصولی باشد که حتی از نامش هم گریزانند. به جرات می توان گفت سپری کردن اوقات زیر بارش باران و برف و سرمای زیر صفر درجه در خیابان و کوچه پس کوچه ها، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. اگر چه این افراد خانه گرمی ندارند، اما در اکثر شهرها شهرداری و اداره کل بهزیستی برای آن‌ها مراکزو سرپناهی را با عنوان گرمخانه‌ها در نظر گرفته است‌ تا در شب‌های سرد پاییز و زمستان، آن‌ها نیز گرمای خانه را احساس کنند، گرچه در این مراکز لذت بودن در کانون گرم خانواده وجود ندارد؛ اما گرمی و آسایشی هرچند کوتاه را برای افراد بی خانمان به ارمغان خواهد آورد و گرمابخش تن رنجور وسردشان خواهد بود. در شهرقزوین نیز مانند بسیاری از شهرها، شهرداری قزوین و اداره کل بهزیستی مراکزی را تحت عنوان گرمخانه و مراکز سرپناه (شلتر)برای افراد بی خانمان و معتاد در نظر گرفته است تا در شبهای سرد پاییزو زمستان پذیرایی این افراد باشد.

گرمخانه های شهرداری ، پذیرای افراد بی خانمان

مرتضی رحمانی مدیر مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین در گفت وگو با «پیام شهر» با بیان  اینکه دو گرمخانه ویژه آقایان و بانوان در سطح شهر قزوین فعال است، می گوید:همزمان با برودت هوا، درب گرمخانه‌های شهر بر روی کارتن خواب‌ها، افراد آسیب دیده  و سایر افراد نیازمند باز است تا این افراد از خطرهای احتمالی در امان باشند.

وی می افزاید: کارتن خواب‌ها و متکدیان بی‌خانمان شب‌ها را می‌توانند به صورت موقت در گرمخانه‌های شهرداری قزوین سپری کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه ظرفیت این گرمخانه ها جوابگوی نیاز شهر است، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت گرمخانه آقایان که دربلوار شهید باهنر، جنب پمپ ایستگاه گاز سی ان جی، ابتدای خیابان مدیریت، ساختمان مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری واقع شدهف 30 نفر است؛ اما در شرایط بحرانی وافزایش تقاضا این  ظرفیت افزایش می یابد.

به گفته وی، در گرمخانه بانوان نیز در که  در خیابان نواب، بالاتر از تقاطع بوعلی، جنب ایستگاه آتش نشانی قرار دارد، شرایط خوبی برای پذیرش بانوان داریم.

رحمانی با بیان  اینکه برای پذیرش افراد در گرمخانه ها، معتادان شناسایی می شوند ،می‌گوید: سعی می شود افراد معتاد شناسایی و به مراکز شلتر بهزیستی برای اسکان معرفی و هدایت شوند؛ چرا که وجود افراد معتاد  در گرمخانه ها آسیبهای خود را دارد.

وی همچنین به خدماتی که دراین گرمخانه ها به افراد ارائه می شود، اشاره و تصریح می‌کند: برخی خدمات ارائه شده از جمله استحمام، وعده‌های غذایی گرم و مکانی مناسب برای استراحت بی‌خانمان‌ها در گرمخانه‌های قزوین، فراهم شده است. همچنین کمک به رفع مشکل این افراد  با کمک مددکاری در اسرع وقت از دیگر خدماتی است که در این مراکز ارائه می‌شود.

این مسئول همچنین در خصوص نحوه پذیرش و هدایت افراد بی خانمان به گرمخانه ها می‌گوید: نحوه پذیرش افراد در گرمخانه‌ها به صورت حضوری، ارجاع آنان از سوی ارگان‌های ذیربط، جمع‌آوری از سوی تیم‌های گشتی شهرداری و یا اطلاع رسانی شهروندان از طریق سامانه ۳۳۳۵۴۰۲۰ و یا ۱۳۷ انجام می‌شود.

مدیر مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین درادامه وضعیت شهر قزوین را در بخش زیر ساختهای نگهدار ی از افراد بی خانمان در مقایسه با سایر شهرها مناسب ارزیابی می کند و می گوید: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و به نسبت سایر مراکز استان‌ها وضعیت قابل قبولی داریم.

به گفته وی، با انجام اقدامات خوب در ماههای اخیر و شناسایی متکدیان و برخورد قانونی با آنها شهر قزوین برای متکدیان ناامن شده است.

در شرایطی که گرمخانه‌های شهرداری قزوین در شبهای سرد زمستان پذیرای افراد بی‌خانمان است؛ اما افرادی هم در این شهرهستند که  که به دلیل اعتیاد سرپناه و گرمای خانواده را از دست داده اند و نیازمند مکانی برای اسکان و اقامت شبانه هستند. دراین راستا اداره کل بهزیستی استان با راه اندازی مراکز سرپناه شبانه(شلتر)به این افراد خدمات ارائه می  دهد.

فعالیت  دو مرکز سرپناه شبانه یا شلتر در قزوین

زهرا غلامرضایی معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت وگو با «پیام شهر» به بیان  خدمات این اداره کل در ایجاد مراکز سرپناه شبانه و گذری اشاره می‌کند و می گوید: مراکز سرپناه یا شلتر برای ارائه خدمات به مصرف کننده‌گان مواد مخدر و معتادین متجاهر راه اندازی شده و دراین حوزه سه مرکز سرپناه شبانه شامل شلتر بانوان و آقایان در قزوین و یک مرکز سرپناه آقایان در شهرستان البرز توسط  اداره کل بهزیستی استان مدیریت می شود.

وی ادامه می دهد: این سه مرکز مختص  معتادان برای اقامت شبانه است و در آنها علاوه بر ارائه یک وعده غذای گرم، خدماتی نیز مانند توزیع پک های بهداشتی جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های همراه با اعتیاد و آموزش و ترغیب به ترک نیزدر دسترس این افراد قرار می‌گیرد.

 به گفته غلامرضایی به دلیل شرایط آب وهوایی و سرد شدن هوا از ابتدای آذرماه این مراکز به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کنند.

 معاون اداره کل بهزیستی استان قزوین در ادامه به مرکز توانمندسازی بیماران بهبود یافته از اعتیاد اشاره می کند و می گوید: ممکن است برخی بیماران  پس از بهبودی و ترک اعتیاد به هر دلیلی امکان بازگشت به خانواده را نداشته باشند، از همین رو مرکزی طراحی شده تا این افراد پس از ترخیص وبهبودی از مراکز ترک اعتیاد وارد این مرکزکه مراکز توانمندسازی نامیده می شوند وارد می شوند.

غلامرضایی خاطرنشان می کند: در شهر قزوین یک مرکز توانمندسازی برای آقایان و یک مرکز برای بانوان در نظر گرفته شده که  کلیه خدمات مددکاری اجتماعی و آموزش و توانمند سازی آنان تا 6 ماه رایگان به آنان ارائه می شود و در حال حاضر ۱۲ نفر در مرکز آقایان و ۸ نفر در مرکز توانمندسازی بانوان اقامت دارند .

وی خاطرنشان می کند: در مجموع در کل استان در مراکز سرپناه شبانه به ۱۲۶ بیمار به طور مستمر خدمات رایگان ارائه می شود و در صورت نیاز همین بیماران می توانند از خدمات ۴ مرکز روزانه کاهش آسیب اداره کل بهزیستی نیز حمایت تغذیه ای و بهداشتی دریافت کنند.

نباید در شهر شاهد کارتن خواب باشیم

اما مریم بیخام مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیزدرگفت‌وگو با «پیام شهر» با اشاره به اینکه ساماندهی افراد بی خانمان در شبهای سرد زمستان از اهمیت  جدی و بالایی برخورداراست.می گوید: با توجه به اقدامات خوب شهرداری و اداره کل بهزیستی قزوین، شرایط خوبی در گرمخانه ها و مراکز شلتر داریم.

به گفته بیدخام انتظار می رود: همه گروه‌ها و سازمانهای مردم نهاد پای کارباشند تا در فصل سرما هیچ فرد بی خانمانی بی سرپناه نباشد؛ همچنین باید با اطلاع رسانی  و شناسایی، این افراد به مراکز گرمخانه هدایت شده و اسکان یابند.

وی تاکید  می کند: قبل از شروع فصل سرما با فرمانداران شهرستانهای استان مکاتبه شد تا از طریق دستگاه‌های حمایتی شرایط لازم برای ساماندهی و اسکان افراد بی سرپناه  و بی خانمان آسیب دیده در مراکزی که به همین منظور راه‌اندازی شده است، فراهم شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، وضعیت استان را به لحاظ آسیبهای اجتماعی متوسط ارزیابی می کند و می گوید: در حوزه آسیبهای اجتماعی، قزوین جزو متوسط کشوری است؛ اما باید در حوزه متکدیان توسط رسانه‌ها و دستگاههای فرهنگی  شرایطی فراهم شود تا شهروندان به متکدیان کمک نکنند و از طریق دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) اقدام شود تا شاهد حضور متکدیان در شهرنباشیم.

وی همچنین از جمع آوری 104 متکدی در6 ماه ابتدای امسال خبر می دهد و می گوید: اکثر این متکدیان از شهرهای دیگر به استان قزوین می آیند که البته این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 نفر کاهش داشته است که نشان می دهد شیوع کرونا باعث کاهش آمار در این حوزه نیز شده  است.

بیدخام درادامه سخنانش به ساماندهی کودکان کار به عنوان یکی از آسیبهای اجتماعی اشاره و بیان می‌کند: خوشبختانه با همکاری شهرداری قزوین و اختصاص یک مکان، کودکان کار ساماندهی شدند و در این راستا نیز 200 میلیون تومان برای تجهیز این مرکز از سوی استانداری قزوین هزینه شد.

گرمخانه های شهرداری قزوین وضعیت قابل قبولی دارند

اما مهدیه سادات قافله باشی رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پارلمان محلی قزوین نیز در گفت‌وگو با «پیام شهر»با بیان اینکه همواره در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی دغدغه‌مند هستیم.می گوید: کاهش آسیبهای اجتماعی با فعالیت و همکاری بین بخشی و ارگانهای ذیربط محقق می شود.

وی درخصوص وضعیت مراکز گرمخانه شهرداری قزوین می گوید: خوشبختانه در حوزه زیرساخت و ایجاد گرمخانه  و خدمات ارائه شده در این مراکز وضعیت خوبی داریم.

قافله باشی به بازدیدهای مکرر از گرمخانه‌های شهرداری قزوین اشاره می کند و می گوید: این مراکز به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی، تجهیزات، خدمات ارائه شده و موضوعات زیرساختی وضعیت قابل قبولی دارند.

وی همچنین در خصوص گرمخانه بانوان شهرداری می گوید: این مرکز در دو طبقه با ظرفیت ۳۰ تخت راه اندازی شده و با دو بخش میان راهی و شلتر با حضور پزشک و روان شناس نسبت به ارائه مشاوره‌های روان شناسی، درمانی و اقامتی به مراجعه کنندگان اقدام می شود.

قافله باشی تاکید می کند: با توجه به اقدامات خوب شهرداری، متکدیان و افراد بی خانمان در شهر تعیین تکلیف می شوند و اینگونه نیست که افراد در سطح شهر بدون سرپناه باشند؛ بلکه شناسایی شده و به گرمخانه‌ها هدایت می‌شوند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پارلمان محلی قزوین با تأکید بر ضرورت تعیین متولی آسیبهای اجتماعی در شهرداری قزوین، می‌گوید: در حال حاضر در بحث آسیبهای اجتماعی در شهرداری قزوین برخی اوقات از سوی سازمان فرهنکی، اجتماعی و ورزشی و در پاره‌ای موارد از سوی معاونت خدمات شهری کارشناس معرفی می شود؛ درحالی که انتظار داریم یک فرد مطلع در این حوزه مشخص و به نهاد ها معرفی شود.

 به نظر می‌رسد تاکنون اقدامات خوبی به منظور ساماندهی متکدیان، بی‌خانمان‌ها و معتاداناز سوی شهرداری قزوین و اداره کل بهزیستی به ویزه در فصول سرد سال صورت گرفته است؛ اما آنچه مسلم است اگر برنامه ریزی‌ها به سمت آموزش، آگاه‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی جهت یابد، ضمن کاهش هزینه‌ها، حفظ سرمایه‌های انسانی از جامعه‌ای سالم‌تر و امن‌تر برخوردار هستیم.

تصاویر مرتبط