شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۱۱

نگاهی به اقدامات شهرداری قزوین در حوزه آرام سازی ترافیک معابر شهری؛

انظباط اجتماعی، رویکرد شهرداری قزوین

امروزه نقش شهرداری ها در ایجاد نظم و آرام سازی معابر شهری به عنوان حیاتی ترین مکان برای جریان پویایی یک شهر بسیار حائز اهمیت است؛ اما در این میان عامل انسانی نیز با بساط کستری و دست فروشی باعث ایجاد راهبندان های وسیع در معابر شهر شده است، افرادی که اغلب برای رفع نیازها و معیشت خود اقدام به دست فروشی در معابر سطح شهر کرده ونا خواسته باعث بر هم ریختن نظم اجتماعی و سلب آرامش و آسایش شهروندان شده اند. در این راستا شهرداری قزوین به منظور کاهش مشکلات ناشی از پدیده دست‌فروشی و ساماندهی دستفروشان و وانت بارهای میوه فروش با اختصاص فضایی مناسب جهت استقرار و ساماندهی آنان گام برداشته است.

حکمت اله داودی رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز طی اظهارانی در جلسه شورا که با دستور کار بررسی لوایح شهرداری برگزار شده بود در خصوص ساماندهی دستفروشان و وانت بارهای میوه فروش در سطح شهر قزوین گفته است: برخی وانت بارها در سطح شهر باعث ایجاد مشکلات ترافیکی شده اند که با نظارت و ساماندهی آنها شاهد حل بسیاری از مشکلات خواهیم بود. همچنین  طی هماهنگی و برگزاری جلسات با حضور معاون استاندار، نماینده دادستان قزوین و نمایندگان نیروی انتظامی و اداره کل راه و شهرسازی مقرر شده است تا مکان هایی جهت استقرار وانت بارها تعیین شود.

اما علیرضا شمسینی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین در خصوص ساماندهی دست‌فروشان به «پیام شهر» می گوید: خیابان های امام خمینی(ره)، شهدا(سپه)، شهید انصاری و بازار بزرگ قزوین، همچنین  خیابان‌های شهیدبابایی، مجاهد، نواب جنوبی، نادری، پیغمبریه، عبیدزاکانی و مولوی با هدف کنترل، نظم دهی و تسهیل در ترافیک و عبور و مرور شهروندان ساماندهی شده است.

شمسینی می افزاید: راسته‌های شغلی از جمله مرغ و ماهی فروشان، لباس فروشان، میوه فروشان، عرضه کنندگان مواد خوراکی، بنکداران، بزازان، مسگر بازار  و چندین راسته دیگر توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری در خیابان های امام خمینی(ره)، شهدا، شهید انصاری، عبیدزاکانی، مجاهد، نواب جنوبی، نادری، پیغمبریه، مولوی و  شهید بابایی و بازار بزرگ قزوین ساماندهی شدند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری با اشاره به اینکه در گذشته کسبه خیابان های امام خمینی(ره)، سپه، شهید انصاری عبیدزاکانی، مجاهد، نواب جنوبی، نادری، پیغمبریه، مولوی، شهید بابایی و بازار بزرگ قزوین، به دلیل عدم نظارت و بساط گستری خودجوش، وضعیت نامناسبی داشت، اظهار می‌دارد: همین امر منجر به اجرای ناهماهنگ بازار شده و در نهایت با به وجود آمدن مشکلات ترافیکی و مسائل دیگر باعث ناراحتی شهروندان  و به خصوص نارضایتی ساکنین این خیابان‌ها شده بود که اجرای طرح ساماندهی در این خیابان‌ها را ضروری می‌کرد.

این مسئول بیان می‌کند: در این ساماندهی، مشکل ترافیک خیابان‌های مجاور که ناشی از بساط گستری ناهماهنگ به‌وجود آمده بود، با هماهنگی و برنامه ریزی حل شده و صنوف مختلف در مکان‌های مشخص با تدابیر خاص جانمایی شده که این امر باعث تسهیل تردد در شریان اصلی، خیابان‌ها و پیاده روهای اطراف شده است.

شمسینی با بیان اینکه وانت بارهایی که توسط واحد اجرائیات شهرداری قزوین جمع‌آوری می‌شوند. همچنین حدود 400 دست فروش به طور رسمی  به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری معرفی می شوند که در روز بازارها (شنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه بازار) ساماندهی و مستقر می‌شوند.

وی می افزاید: دست فروشان باعث ایجاد ترافیک، تخریب معابر، مزاحمت های شغلی برای کسبه و شهروندان می شوند که با ساماندهی آنها می‌توان این مشکلات را برطرف کرد، البته این مهم مستلزم اختصاص زمین مناسب است که امیدواریم دستگاه های مربوطه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین در پایان از شهروندان قزوینی خواست در صورت مشاهده هر گونه مزاحمت های شغلی از سوی کسبه شکایت خود را با شماره 137 شهرداری قزوین در میان بگذارند تا از طریق سازمان مورد پیگیری قانونی قرار گیرد.

 

تصاویر مرتبط