با اجرای طرح "مدرسه کانون تربیتی محله "
مدارس محور فعالیتهای فرهنگی محلات می شود
بر مبنای راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه به عنوان یکی از کانونهای پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی – اجتماعی بوده و باید زمینه های لازم برای نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله فراهم شود. دراین راستا قراراست در سال تحصیلی 1400 – 1399 و در 10 درصد از مدارس استان با محوریت و مدیریت انجمن اولیا و مربیان مدارس و با هدف بهره گیری از ظرفیت های متقابل مدرسه و نهادهای دولتی و غیردولتی جامعه محلی "طرح تحولی مدرسه ،کانون تربیتی محله " اجرایی شود.
مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اعلام اجرایی شدن این طرح در مدارس استان گفته است: اگر دانش آموزان با فرهنگ، تاریخ و هنر سرزمین خود آشنا شوند، از بیشتر آسیبهای اجتماعی که ریشه در بی هویتی دارد مصون خواهند ماند.
وی در نشست تبیین دستورالعمل اجرایی برنامه تحول آفرین «مدرسه، کانون تربیتی محله» بیان کرده است: مدرسه نباید فقط مکانی برای برپایی کلاس درس، کنکور و تست زنی باشد، بلکه باید شرایطی مهیا کرد تا دانش آموزان در تمامی عرصهها توانمند شوند و با شور و اشتیاق در جامعه نقش آفرینی کنند.
وی با تاکید بر ضرورت توانمند سازی دانش آموزان در همه حوزه ها تصریح کرده است: در کنار آموزشهای علمی و تحصیلی، توانمندسازی دانش آموزان در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، مهارتهای زندگی، احیای سنتهای کهن ایرانی- اسلامی، ایثار و شهادت، حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست و اشتغالزایی باعث میشود که دانشآموزان برای آینده تقویت شوند و از گزند آسیبهای اجتماعی در امان باشند.
بیدخام ظرفیتهای محله و مدرسه را فرصتی برای تلفیق آموزشهای رسمی با فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی برشمرده و گفته است: از الزامات طرح کانون تربیتی محله این است که برنامههای فرهنگی و اجتماعی تحول آفرین و تاثیرگذار را برای دانش آموزان به درستی اجرایی کند.
عضو کارگروه استانی "بسته تحولی مدرسه، کانون تربیتی محله"، خاطرنشان کرده است: کاهش فاصله بین جامعه و مدرسه، ارتباط بین آموزشهای مدرسه و زندگی اجتماعی، تبدیل مدرسه به کانون پیشرفته فرهنگی- اجتماعی و افزایش مشارکت از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با بیان اینکه با اجرای این طرح در مدارس استان برنامههای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت نهادها و تشکلهای مردمی پر محتواتر و غنی تر خواهند شد، اضافه کرده است: در قالب این طرح، نیازهای مدرسه به عنوان خانه دوم دانش آموزان شناسایی و بسیاری از مطالبات از سوی اهالی مدرسه و محله محقق میشود.
آشتی مدرسه با محله
مرتضی طاهرخانی رییس اداره انجمن اولیا ومربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین درگفتوگو با «پیام شهر» با اشاره به اهداف اجرای این طرح، میگوید: کاهش فاصله بین جامعه و مدرسه، ارتباط بین یادگیریهای مدرسه و زندگی اجتماعی، تبدیل مدرسه به کانون پیشرفت فرهنگی - تربیتی محله و افزایش مشارکت عوامل اثربخش بیرونی در امور آموزشی و پرورشی مدارس از اهداف این بسته تحولی است
وی میافزاید: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید محور فعالیتهای تربیتی و فرهنگی محله باشد تا بتوانیم هم افزایی داشته باشیم و از کارهای موازی جلوگیری شود. در واقع محور فعالیتهای تربیتی و فرهنگی در محلات، مدرسه است.
طاهرخانی با بیان اینکه این طرح باید در 10 درصد مدارس استان اجرایی شود، خاطرنشان میکند: مقرر شده تا این طرح در 10 درصد مدارس استان اجرایی شود و دراین راستا از ظرفیت مدارس در برگزاری مراسم ملی و مذهبی استفاده شود.
به گفته رییس اداره انجمن اولیا ومربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، در راستای اجرای این طرح همچنین می توان دانشآموزان را برای نماز جماعت و استفاده از ظرفیتهای معنوی مساجد به مسجد محلات برد.
طاهرخانی تاکید میکند: مدرسه تنها نباید محیط آموزش و درس باشد؛ بلکه باید دراین مکان مقدس مهارتهای زندگی و پررش انسان در همه ابعاد مورد توجه قرارگیرد، بنابراین دراین راستا می توان از ظرفیتهای محلات و افراد تاثیرگذار آن و ارتباط متقابل با مدرسه و محله بهره مند شد.
.
تصاویر مرتبط
- با شهر فروشی مخالف هستیم
- من با روحیه تعامل به شهرداری قزوین آمده ام
- پیام شهر تریبون مستند عملکرد شهرداری قزوین است
- ادامه عملیات خشکه گیری و هرس درختان در قزوین
- طراحی مسیر جدید دوچرخه در انتهای بلوار آزادگان
- آغاز عملیات رویه سازی بتنی فاز دوم کمربندی نسیم شمال
- رفع خطر از نقاط پرخطر شهری از اولویتهای حوزه خدمات شهری است
- پروژه مجموعه ورزشی شقایق دو 20 درصد رشد فیزیکی دارد
- دوره آموزشی سیستم اطلاعات جغرافیایی پیشرفته در شهرداری قزوین برگزار شد
- اصحاب رسانه امروز رزمندگان خط مقدم جنگ نرم و آگاهیبخشی هستند
- افتتاح ۱۲ پروژه با اعتبار بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال به مناسبت هفته گرامیداشت شوراهای شهر و روستا
- اعتبارات بازآفرینی شهری قزوین در سال 1400 جذب میشود
- تکریم نویسندگان موجب تشویق جامعه به کتابخوانی می شود
- رنگ آمیزی سرعتکاه ها و گذرگاه های عرضی عابرپیاده معابر
- آییننامه جدید طراحی معابر شهری ابلاغ شد
- پروژه تقاطع غیرهمسطح یادگار امام(ره) نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد
- بهره برداری و کلنگ زنی چند طرح عمرانی شهرداری قزوین
- بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین تقدیم شورای اسلامی شهر شد
- بازار بزرگ قزوین سنگفرش می شود
- خط کشی پارکینگ ویژه معلولان در محور شهیدمدنی تا بلوار معلم
- من با روحیه تعامل به شهرداری قزوین آمده ام
- با شهر فروشی مخالف هستیم
- پروژه تقاطع غیرهمسطح یادگار امام(ره) نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد
- رنگ آمیزی سرعتکاه ها و گذرگاه های عرضی عابرپیاده معابر
- رفع خطر از نقاط پرخطر شهری از اولویتهای حوزه خدمات شهری است
- بهره برداری و کلنگ زنی چند طرح عمرانی شهرداری قزوین
- ادامه عملیات خشکه گیری و هرس درختان در قزوین
- آییننامه جدید طراحی معابر شهری ابلاغ شد
- آغاز عملیات رویه سازی بتنی فاز دوم کمربندی نسیم شمال
- طراحی مسیر جدید دوچرخه در انتهای بلوار آزادگان
- اعتبارات بازآفرینی شهری قزوین در سال 1400 جذب میشود
- پروژه مجموعه ورزشی شقایق دو 20 درصد رشد فیزیکی دارد
- پیام شهر تریبون مستند عملکرد شهرداری قزوین است
- تکریم نویسندگان موجب تشویق جامعه به کتابخوانی می شود
- افتتاح ۱۲ پروژه با اعتبار بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال به مناسبت هفته گرامیداشت شوراهای شهر و روستا
- دوره آموزشی سیستم اطلاعات جغرافیایی پیشرفته در شهرداری قزوین برگزار شد
- اصحاب رسانه امروز رزمندگان خط مقدم جنگ نرم و آگاهیبخشی هستند
- بازار بزرگ قزوین سنگفرش می شود
- بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین تقدیم شورای اسلامی شهر شد
- خط کشی پارکینگ ویژه معلولان در محور شهیدمدنی تا بلوار معلم