شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

پیام شهر ازروند واکسیناسیون کرونادر قزوین گزارش می دهد؛

تزریق امید به زندگی

با پیدایش ویروسی ناشناخته‌ که به عقیده برخی از دانشمندان در آزمایشگاه و به صورت دست ساز وارد زندگی بشر شده، برگ جیدی از تاریخ بشریت رقم خورده است. این ویروس همه گیر خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را در اقصی نقاط دنیا به بارآورده و افرادی را با تنگناهای اقتصادی مواجه کرده است؛ اما در این بین، خبر ساخت واکسن و آغاز واکسیناسیون کورسوی امیدی برای رهایی جامعه انسانی از شر این ویروس محسوب می‌شود. واکسیناسیون علیه کووید-19 به‌عنوان تنها راه‌حل فعلی برای عبور از بحران کرونا، از آذر‌ماه سال گذشته در جهان با محوریت کشورهای ثروتمند آغاز شده است. طبق آمار، در این مدت بیش از 1.21میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان توزیع شده است. از منظر آماری فرد واکسینه شده به شخصی گفته می‌شود که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده باشد و یک فرد کامل واکسینه شده کسی است که هر دو دوز لازم را دریافت کرده باشد. اکثر واکسن‌های مجاز کووید-19 در دنیا برای اثربخشی و ایجاد ایمنی به 2 دوز تزریق نیاز دارد. با این حال که دوزهای واکسن در سطح جهانی تقریبا کم توزیع شده است، اما اکثر کشورها اقدامات اولیه واکسیناسیون خود را روی گروه‌های اولویت دار مانند افراد با بیماری زمینه ای و کادر درمان متمرکز کرده‌اند. شروع واکسیناسیون علیه کرونا در کشور با اولویت پرستاران و پزشکان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها خبری بسیار خوشحال کننده بود، جمعیتی که اکنون در برابر بیماری ایمن می شوند و بعد از آنها اولویت در سایر گروه های کادر درمانی، سالمندان خانه های سالمندی، سالمندان بالای ۶۰ سال و بعد از آن سایر مردم است. درحال حاضرنیز که خبرهای خوبی از آمار واکسیناسیون کادردرمان در کشورشنیده می شود، شاهد هستیم که روند مرگ ومیر کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا متوقف شده و این خبری است که از بیمارستان‌ها، فعالان گروه پرستاری، سازمان نظام پزشکی و فعالان صنفی کادر درمان به گوش می‌رسد. آنها می‌گویند از زمانی که روند واکسیناسیون سریع‌تر شده، موارد مرگ تقریبا متوقف شده؛ اگرچه تعدادی از کادر درمان بعد از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده‌اند، ولی تعدادشان بسیار کم بوده است. پیش از این اعلام شده بود که واکسیناسیون علیه کرونا، روند ابتلا را متوقف نمی‌کند، بلکه منجر به کاهش مرگ و ابتلای شدید به این بیماری می‌شود. حالا پرستاران و مسئولان کادر درمان بیمارستان‌ها تأکید می‌کنند که این اتفاق افتاده است.

آخرین آمارکرونا درایران اعلام شد

دراین حال مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز رسیده است.

طبق  اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۹۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۲۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۳ هزار و ۷۸ نفر رسید.

در این اطلاعیه آمده است که تا کنون ۲۱ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تاخیر در روند واکسیناسیون به دلیل نرسیدن محموله جدید واکسن

اما در لحظه تنظیم این گزارش به دلیل تاخیر در رسیدن محموله های واکسن از کشوهای چین و روسیه در روند واکسیناسیون اختلال و توقفی ایجاد شد که البته علیرضا رییسی  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین خصوص می‌گوید: تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه گروه های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها به دست ما برسد و روند واکسیناسون به خوبی پیش می رفت؛ اما چون ارسال این محموله با تاخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن تزریق شود.

رییسی تاکید می‌کند: نوبت واکسیناسیون گروه بعدی را به پس از رسیدن واکسن موکول می‌کنیم، اما اینکه روند واکسیناسیون متوقف شده حرف درستی نیست و تزریق برای گروه های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن های جدید موکول شده است.

وی تصریح می‌کند: در تیر ماه حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مرداد ماه بالای ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید، بنابراین جای نگرانی نیست. روند واکسیناسیون متوقف نشده و تا اطمینان یافتن از رسیدن محموله های بعدی فعلا همین گروه های های سنی در خطر را واکسینه خواهیم کرد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تا پایان خردادماه گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند، گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال (افراد تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام اس کنترل نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز دوم واکسیناسیون تزریق سالمندان و بیماران خاص را شامل می‌شود و در فاز سوم مشاغل پرخطر مانند خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، کارمندان نیروی انتظامی، افراد حاضر درپادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و ... جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

فاز چهارهم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. باور بر این است که اگر بتوان افراد بالای ۶۰ سال را واکسن زد و در اقدام بعدی سن افراد تحت تزریق واکسن را ۵ سال کاهش داد، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند.

واکسینه شدن بیش از 6 درصد جمعیت استان علیه کرونا

اما دکتر پیمان نامدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین درگفت‌وگوی اختصاصی  با "پیام شهر" در مورد نگرانی شهروندان از تاخیر در روند واکسیناسیون و دریافت نوبت دوم واکسن اظهارمی‌دارد: کسانی که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، برای نوبت دوم دریافت واکسن کرونا باید منتظر اعلام رسمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مراکز تعیین شده باشند.

وی ادامه می‌دهد: تاریخ تزریق نوبت دوم واکسن به مردم استان قزوین اعلام می‌شود و از شهروندان درخواست می کنیم از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند.

نامداربا بیان اینکه تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا جای نگرانی ندارد، تاکید می‌کند: در حال حاضر از مردم استان درخواست می کنیم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و به محض آماده شدن واکسن مراتب به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی تصریح می‌کند: در صورت دریافت واکسن نوبت دوم و به محض آماده شدن شرایط واکسیناسیون، همکاران حوزه بهداشت ضمن تماس با شهروندان به صورت تلفنی و یا پیامک زمان و محل تزریق نوبت دوم واکسن را اعلام کرده و این نوبت نیز انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان می‌کند: هر چند طبق اعلام قبلی به برخی گروه های هدف، از حدود یک هفته پیش، نوبت تزریق دوم واکسن کرونا فرا رسیده است، ولی طبق اعلام أخیر وزارت بهداشت، 21 تا 90 روز، دوره زمانی بین دو تزریق است و این، یعنی اینکه از همین امروز، 60 روز برای تزریق نوبت دوم، فرصت داریم.

نامدار درادامه سخنانش با اشاره به راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهرقزوین می‌گوید: راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهر قزوین، یکی از اقدامات برجسته کشور در مقابله با کروناست و برپا بودن چنین مکانی، حداقل تا پایان امسال، به منظور تزریق دوز اول واکسن کرونا به تمامی شهروندان انجام می شود.

وی درادامه با بیان اینکه  آماردرسه هفته خرداد ماه وضعیت با ثباتی را در زمینه بستری و فوتی ها نشان می دهد، تاکید می‌کند: تعداد فوتی‌ها در هفته اخیر روند کاهشی داشته است که نشان دهنده تاثیرگذاری واکسیناسیون در سطح کشور و استان قزوین است و موارد فوتی  درافراد مسن  بسیار کاهش داشته است.

نامدار با اشاره به اینکه مجموع فوتی ها در قزوین به یک هزار و ۷۸۷ نفر رسیده است، می‌افزاید: در حال حاضر به جز شهرستان‌های قزوین و تاکستان که نارنجی هستند بقیه شهرستان‌های استان از نظر رنگ بندی زرد هستند و امیدواریم دو شهرستان اعلام شده هم در آینده ای نزدیک وضعیت بهتری پیدا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین درادامه سخنانش با بیان اینکه 6/6 درصد جمعیت عمومی استان قزوین واکسینه شده اند، می‌گوید: این میزان ازجمعیت عمومی استان یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده اند که اندکی از متوسط کشوری بالاتراست.

به گفته نامدارريال استان قزوین با ۸۰ درصد رعایت فاصله گذاری اجتماعی وضعیت خوبی را در سطح کشور دارا است؛ اما در زمینه استفاده از ماسک روند کاهشی وجود دارد که نیازمند اطلاع رسانی بیشتری است.

نیاز 110 هزار دوز واکسن برای افراد بالای 60 سال دراستان

وی درخصوص میزان واکسن موردنیاز برای افراد بالای 60 سال دراستان بیان می‌کند: برای این افراد در دونوبت نیاز به حدود 110 هزار دوز واکسن است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با تاکید براهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی پس از واکسینه شدن  تصریح می‌کند: برخی گمان می‌کنند که بعد از دریافت نوبت اول واکسن، دیگر ایمن می‌شوند و می توانند ماسک را بردارند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند، اما این درست نیست، این دسته از افراد هم باید بعد از تزریق واکسن، همچنان پروتکل‌ها را دقیق رعایت کنند، یعنی ماسک بزنند و از تجمعات دوری کنند.

 نامدار با اشاره به اینکه واکسیناسیون در چهار فاز پیش بینی شده است، می‌افزاید: در فاز نخست کادر درمان و افراد در معرض خطر، فاز دوم افراد سالمند بالای ۶۰ سال و افرادی که دارای یک بیماری زمینه ای هستند، فاز سوم افراد ساکن در مراکز تجمعی و مشاغل حساس و فاز چهارم عموم مردم استکه تا به امروز استان قزوین بیش از۸۱ هزار دوز واکسن دریافت کرده است.

رییس حوزه سلامت استان قزوین با بیان اینکه دریافت نوبت واکسن کرونا، همچنان، نیازمند ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir و اخذ نوبت است، اضافه می‌کند:همه افراد ثبت‌نام شده، به ترتیب سن، به صورت هوشمند، نوبت دهی خواهند شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون، به هر فرد از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 97 درصد از همکاران کادر درمان واکسینه شده اند، می‌گوید: در فاز اول بخش درمان ۹۷ درصد، بخش بهداشت ۹۳ درصد، نظام پزشکی و بخش خصوصی ۹۳٫۵ درصد، دانشجویان بالینی ۸۶ درصد، بیماران خاص و افرادی که دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند ۸۵٫۲ درصد و سرای سالمندان و مراکز توانبخشی ۹۵٫۱ درصد واکسینه شدند.

به هر حال جهان نزدیک به 18 ماه است که با ویروس ناشناخته و عجیبی دست و پنجه نرم می کند و تمام امیدها به تزریق واکسنی است که با تلاش همه دانشمندان علم پزشکی و سلامت چه در خارج از کشور و چه درداخل کشور است. تا ایمنی جمعی را برای مردم دنیا به ارمغان بیاورد تا روزی  برسد که مردم ماسک از چهره بردارند و بتوانند مانند قبل زندگی عادی و به دور از دغدغه ویروسی به نام کرونا را داشته باشند.

تصاویر مرتبط